Bemutatjuk a 2014. Szeptemberében induló osztályainkat

2014. március 16.

Hat különböző irányultságú osztály beindítását tervezzük.

Angol nyelv irányultság
Osztályfőnök: Szalánszky Sándorné


„LÉPÉSENKÉNT AZ ANGOL NYELV FELÉ”

Az irányultság elnevezésének megfelelően a mi osztályunkban az angol nyelv központi szerepet fog játszani. Az idegen nyelv minden tanítási órán meg fog jelenni. Pl. testnevelés órán az irányokat, utasításokat, rajz órán a színeket, matematika órán a számokat, idő kifejezéseit, énekórán dalokat, magyar órán légző gyakorlatok formájában mondókákat fogunk használni.
Ezen kívül heti egy délutáni foglalkozás keretében játékos formában kedveltetjük meg az angolnyelvet. Verseket, mondókákat, dalokat fogunk tanulni, elsősorban a beszélt nyelvre, a verbalitásra fogunk hangsúlyt fektetni.
Az osztály 4. osztályra jelentős szókinccsel rendelkezhet.

Magyar (kooperatív tanulás) irányultság
Osztályfőnök: Bakk Zoltánné


„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk.
 Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk.
 Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ők is éppolyan jól tudják.
 Mindannyian tanulunk, cselekszünk és tanítunk.”  
 
 (Richard Bach)

A fenti mottóhoz kapcsolódóan szeretnék egy nagyon jól együttműködő, egymásra odafigyelő, empátiában gazdag, egymással toleráns osztályközösséget kialakítani a magyar és a környezetismeret tanítása során a kooperatív tanulás alkalmazásával.

Mit is jelent ez a szó, hogy kooperatív?                                                       
Az a cselekvés, tény, hogy valaki, valami közösen, összhangban tevékenykedik.
Kooperatív tanulásnak azt nevezzük, amikor a gyerekek csoportokban együttesen, összehangoltan dolgoznak a közös cél érdekében. A kooperatív tanulásszervezés alapelvei: építő egymásrautaltság, egyéni felelősség, egyenlő részvétel, kölcsönösség elve (párhuzamos interakció elve)

A kooperatív tanulás sokkal hasznosabb a csoportosan végzett munkával, ugyanis itt a tanulók együttműködésén van a hangsúly, mely által könnyebb a tananyag elsajátítása. A munkában egyenlő eséllyel vehetnek részt a hátrányos helyzetű tanulók, valamint a lassabban haladók is. A kooperatív tanulás megtanítja a gyerekeknek, hogyan kell egymást segíteniük, elfogadni egymást, toleránsan viselkedni, háttérbe szorul a versengés, nem engedi mások kiszorítását a munkából. A tapasztaltak szerint a diákok örömmel dolgoznak együtt, aktívabban tanulnak, mint más helyzetekben. A módszer fejleszti a gyermekek figyelmét, empátiáját, felelősségvállalását, önzetlen segítőkészségét, kommunikációját, szervezőkészségét, toleranciáját, tehát elengedhetetlen a későbbi munkára való felkészítéshez.

A kooperatív tanulás során a gyerekek 2-4-6 fős csapatatokban dolgoznak. A csoport tagjai felosztják egymás között a feladatokat, mindenki felelős a saját és a csoport munkájáért. Együtt dolgoznak, segítik egymást. A kisdiákok megtanulják, a munka során hogyan viszonyuljanak társaikhoz a jobb munkakapcsolat kialakítása érdekében. Ez jelentősen segíti az egymásra való odafigyelést. Ezekben a csoportokban a diákok erősebben motiváltak, mivel a tanulásuk aktivitáshoz, tevékenységhez kötődik. Ez a tanulási mód fejleszti a problémamegfogalmazás, a problémamegoldás, elemzés, kutatás képességeit. Hasznos a tanulás eredményessége szempontjából. Segíti a tolerancia erősödését a különböző értékekkel kapcsolatban.

Ami először elfecsérelt időnek tűnik, valójában olyan többszörösen megtérülő befektetés, amely megfelelő társas környezetet teremt ahhoz, hogy a csoportok a lehető leghatékonyabban működhessenek.
Általános tapasztalat, hogy azokban az osztályokban, amelyekben hangsúlyt fektetnek és időt szánnak a közösség építésére, a tanítás is sokkal magasabb hatásfokon működik, a diákok sokkal jobban szeretik a tanulandó tantárgyat és az elsajátítandó anyagot. Ha sikerül kialakítani a pozitív közösségtudatot, a kölcsönös bizalmat, szeretetet, valamint megbecsülést a csoportokban és az osztály egészében, akkor olyan környezetet teremtünk, amely a leghatékonyabb tanulást teszi lehetővé.
Ehhez kapcsolódik a befejező mottóm: „A tanítók csak az ajtót nyitják ki, belépned neked kell.”
 
Matematika-informatika irányultság
Osztályfőnök: Tóthné Tencler Judit


Napjainkra az elektronika és az informatika fejlődése gyökeresen megváltoztatta életünket, környezetünket. Nevelni kell a tanulókat arra, hogy az IKT használatával tudjanak tanulni, alkotni, dolgozni, művelődni.

A matematika nevelés célja az általános iskola kezdő szakaszában, azoknak a képességeknek a fejlesztése, amelyek segítségével a tanulók felkészülnek az önálló ismeretszerzésre.

Matematika órákon bevezetjük őket az informatika világába is, az informatikai eszközök segítségével. A játékos oktatóprogramok, CD-k, a kezdeti bevezetésre kínálnak megfelelő megoldást. A koncentráló képesség és az analitikus gondolkodás fejlesztésére alkalmasak.

A digitális írástudás a számítógépes ismeretek kialakulását, alkalmazását, problémamegoldó és feladatmegoldó stratégák alkalmazását foglalja magába. Kialakulásának feltétele a hozzáférés és gyakorlati alkalmazás. Matematika órákon, délutáni foglalkozásokon próbálunk lehetőséget biztosítani erre. Célunk, hogy az iskolába érkező kisdiákok, szeressék meg a matematikát és közben megismerkedjenek az informatikai környezettel.
 
Népzene-citera irányultság
Osztályfőnök: Menyhárt Zoltán


MÚLTUNK ÖRÖKSÉGEI, JÖVŐNK REMÉNYSÉGEI"

A zenei nevelés nélkülözhetetlen a személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez, hatékonyan képes hozzájárulni az általános tanulási teljesítményének eredményességéhez.
A tanórákon kezdetektől betekintünk a magyar kultúra különböző területeire. Megismerjük hazánk népdalait, az egyik legismertebb népi hangszer, a citera segítségével, melynek használatát is elsajátíthatják a gyerek. Mindenképpen előnyökkel jár, ha a gyermek zenével foglalkozik.

A zene:
• Eszköz a tanulás különböző területeihez szükséges készségek fejlesztésére (matematika, tudományok, művészetek).
• Segíti a nagymozgás és a finommotorika fejlődését, ezzel az írástanulást.
• Fejleszti a mintázatok és formák felismerését, ezzel segíti pl. az írás-olvasás tanulását.
• Fejleszti a gondolatok megformálását, az önkifejezést.
• Erősíti a téri tájékozódást. Fejleszti a koncentrációt.
• Megtanít megbecsülni az elért eredményeket.
• Fejleszti az önképet és az önbizalmat. Önállóságra nevel.

Összességében azok a gyerekek, akik zenével is foglalkoznak, könnyebben veszik a tanulás okozta akadályokat.  Fejlődik gondolkodásuk, nyelvi érzékük, amelyekre építve sikeresen mélyíthetik el tudásukat a matematika, magyar vagy idegen nyelv területén.

Az osztályba járó gyerekek eszközt kapnak, amivel a feszültségeket levezethetik. Így könnyebben veszik a nehézségeket, és bátrabban vágnak bele új feladatokba. Kiegyensúlyozottabbak és sikeresebbek nemcsak az iskolában, hanem későbbi felnőtt életükben is.

Rengeteg közös élményben lesz részük, megtanulnak csapatban dolgozni, segíteni egymást, számítani a másikra. Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden gyerekben megtaláljuk a tehetséget. Erősségeik fejlesztésével rávezessünk minden kisdiákot a sikerei és boldogsága útjára. Hisz ők jövőnk reménységei.

Sport osztály
Osztályfőnök: Tóth-Labonc Attila


Fő célunk az egészséges életmódra való nevelés. Ehhez nagy segítséget nyújt a mindennapos testnevelés bevezetése. Célunk a rend, fegyelem erősítése a sport szabályai segítségével. Fontosnak tartjuk, hogy minden gyermek megtanuljon úszni, korcsolyázni, lehetőség szerint síelni.

Kiemelt fontosságot tulajdonítunk annak, hogy a gyermekek megismerhessék az iskolában működő sportszakosztályokat és később azok munkájában személyesen részt vegyenek.

Megismertetjük őket a sportok szépségeivel, a versenyszellem kialakításával pedig a jellemformálásra helyezzük a hangsúlyt.
Iskolánk két tornateremmel illetve szabadtéri műfüves focipályával is rendelkezik. A tornatermek felszereltsége magas szintű, szinte az összes sportág űzésében biztosítottak a lehetőségek.
Kiemelt sportágak: foci, kosárlabda, íjászat, karate, boksz, atlétika.
 
Természettudományos irányultság
Osztályfőnök: Bacskainé Czap Ildikó


Modern korunk megköveteli, hogy gyermekeinket olyan szellemiségben neveljük, melyben mind környezetére, mind saját egészségére tudatosan odafigyel.

Szűkebb környezetünk megóvása, tisztán tartása, sőt fejlesztése jótékony hatással van a gyermeki lélek fejlődésére is.
Szelektív hulladékgyűjtéssel szeretnénk szerepet játszani a családok szemléletének megváltoztatásában is. Az újrahasznosítás lehetőségét technika, rajz órákon kívánjuk felfedeztetni a gyerekekkel.
Virágosítással, növénygondozással termünk, iskolánk szépítését célozzuk meg. Nemcsak környezetünk „egészsége” hanem testünk egészsége is kiemelt szerepet kap.

Az egészséges táplálkozás mellett (amit az iskola is biztosít) nagyon fontos szerepet szánunk a mozgásnak a sportolásnak is. Ennek a területnek egy másik fontos pillére a lelki egészség. Mindennapjainkba szeretnénk beépíteni olyan mozgásformákat (relaxációt) technikákat, amely sokat segít majd a feszültségek levezetésében a keletkezett nehézségek feloldásában. Jelszavunk: „Ép testben ép lélek.”

Ennek megvalósítására mind a testnevelés mind a magyar, környezet órák keretén belül lesz lehetőség.
A fent elmondottak által kívánjuk elérni azt, hogy osztályunk nyugodt, önmagával, társaival békében, harmóniában élő közösséggé váljon.