Citera tanszak
 
Iskolánkban, a régi kedves népi hangszert idéző citera tanszak is működik. Iskolánkban a citera tanszak jelenleg 24 tanulóval működik Hajduné Hőgye Zsófia tanárnő vezetésével. A tanórákon elsődleges szempont népzenei hagyományaink stílusos megőrzése, átadása hangzó anyagok felhasználásával. Citerásaink különböző tájegységek dallamait, díszítési technikáit ismerhetik meg, s e dalokat csokorba szedve önállóan vagy csoportosan, önmagukat énekükkel kísérve adják elő.

A citera, ha szorgalmasan gyakorolnak rajta, hamar meghálálja a befektetett munkát. Már az első éves kis citerások is csoportot alkotva, önállóan ki tudnak állni a színpadra.  Citera zenekarunk állandó résztvevője az iskolai, városi és a megyei rendezvényeknek. Nagyobb növendékeink évek óta kísérik a Muskátli Népdalkört. A népzene tanszakon lehetőség van megtanulni a sok szép dallam mellett, a közös muzsikálás, az egymásra figyelés, a csoportmunka jelentőségét. A citerások létszáma évről évre emelkedik.

A tanszak mellett hosszú évek óta sikeresen működik a népi ének oktatás. Népi énekeseink sikeresen képviselik iskolánkat a megyei népdaléneklési versenyeken, színesítik iskolai, városi műsorainkat.
2010/2011-es tanévtől a népdaléneklési versenyeken szép sikereket elért tanulóinknak népi ének keretein belül van lehetőségük a versenyekre felkészülni.
 
Fuvola tanszak
 
A fuvola eredete visszanyúlik az ősemberig, aki pici, üreges csontból, arra lyukakat fúrva, madárhangokat utánozó csalogató eszközt készített. Az évezredek során az emberi fejlődés a kis sípból hangszert teremtett.
A barokk korra fából készült fafúvós hangszerré vált, melyen a lyukak mellett egyre több billentyű is megjelent. A cső furata is folyamatosan változott a tökéletesebb megszólalás érdekében.
A romantika zenészei, zeneszerzői egyre virtuózabb, nagyobb, szebb és biztosabb hangú hangszereket használtak. A fából készült fuvola nemigen vette fel ezekkel a versenyt, ezért a hangszerkészítők a fa helyett fémötvözetekkel kezdtek kísérletezni. Jelentős változásokon ment keresztül, míg megszületett a mai felépítésű fuvola, melyet Theobald Böhmek köszönhetünk.

A fuvolaoktatás hosszú évek óta fontos része a hajdúsámsoni művészeti iskolának. Iskolánk fuvolatanszakához jelenleg 11 tanuló tartozik. A korosztályt tekintve változatos a felhozatal, 9 évestől 21 éves korig terjed a gyerekek életkora, ugyanis lehetőség van az intézményben továbbképző tagozaton való tanulásra is. Az fuvolaoktatás alapjait általában fife-on (japán műanyag kisfuvolán) kezdik a gyerekek fizikai adottságaikat figyelembe véve, ez a hangszer megfelelő módja a fuvolára való felkészítésnek. Tanszakunk célja a zene szeretetére való nevelés, az általános műveltség fejlesztése, és a gyerekek szabadidejének igényes és produktív eltöltése. Fontos, hogy a gyermekek mindennapi életükben megtalálják a szépséget, a harmóniát, a sokszínűséget, a zenélés fegyelemre tanítja őket. Ehhez segítenek a zenei tanulmányok, a közös muzsikálás öröme, szeretete. Az órákon kívül a gyerekek megcsillogtathatják tehetségüket és beszámolhatnak tudásukról az iskolánkban havonta megrendezett házi koncerteken, valamint a növendékek rendszeres szereplői hangszerbemutatóknak.

A gyerekek fuvolaoktatását Bene Péternek köszönhetjük, aki már évek óta áldozatos munkájával segíti a növendékek fejlődését. Bene Péter Debrecenben végezte közép-és felsőfokú tanulmányait. Tanárai voltak: Kozma András, Regős Imre és Matuz István, akiknek személyisége és fuvolaművészi munkássága meghatározó volt számára. A közös muzsikálás mindig meghatározó része volt életének, 3 évig tagja volt a Campanella Fúvósötösnek, valamint számos koncerten és kamaraversenyen vett részt. Előbb Hajdúhadházon tevékenykedett fuvolatanárként, ezután kezdte el munkáját iskolánkban. A tanítás mellett a Magyar Honvédség 5. Bocskai István Lövészdandár Debreceni Helyőrségi Zenekarában muzsikál, de emellett fontosnak tartja a gyerekek zenére való nevelését. Bene Péter munkáját jelenleg Jobbágy Bianka segíti óraadó tanárként, aki a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán folytatja tanulmányait fuvola szakos hallgatóként. 
  
Gitár tanszak
 
Radovics-Méder Lili vagyok, 2013 szeptembere óta tanítom e két csodálatos hangszert Hajdúsámsonban.
Szeretném átadni tanítványaimnak a hangszerismeret mellett azt a nagyszerű érzést, amit a zenélés által lehet átélni, megtapasztalni ebben a zűrösnek mondható világban. Addig azonban el kell sajátítaniuk a tudás alapjait, ami napi gyakorlással és néha lemondásokkal jár.
A sikerért meg kell dolgozni, és örömmel tapasztalom, hogy ezt egyre több gyerek vállalja fel,a létszám a tanszakomon maximálisan ki van töltve.
A népszerűséghez hozzájárulnak az iskolai és városi szintű fellépéseink, valamint egyik kolléganőm által szervezett házi koncertek. Ezek alkalmat adnak arra, hogy a tanulók élő koncertet hallhassanak, amin nem felnőttek játszanak, hanem tanítványaink, ezzel is példát mutatva társaik előtt.

2007 szeptemberében indult a gitár tanszak a hajdúsámsoni iskolában. Egy tanszak alapítása hasonlatos az ugar feltöréséhez, illetve a talaj termővé tételéhez, és míg utóbbi nem könnyű feladat, előbbi sem volt az. A kitartó munkának, a hangszer sokszínűségének és népszerűségének, a lelkes és tehetséges gyerekek érdeklődésének, a hangszerhez való maradandó kötődésük kialakulásának köszönhetően, ma már nemcsak a tanszak sikeres gyökérverésében lehetünk bizonyosak, hanem okkal remélhetjük a jövőbeni szárba szökkenését és virágzását is.

Egyedül muzsikálni is nagy öröm, ha egy kedvelt darabot sikerül szépen megszólaltatni, de az élmény még fokozható a közös zenélések során, amikor egymásra figyelve, egymást kiegészítve, egymás rezdüléseiből építkezve születik meg a csoda. Ezért a kezdetektől fogva alakítunk kisebb-nagyobb kamaracsoportokat, amelyekkel rendszeresen szerepelünk az iskola rendezvényein.
Életünk teljesebb és értékesebb a muzsika által.
 
Hegedű
 
Iskolánkban egyre népszerűbb a hegedűtanulás. A tanszakon jelenleg 13 diákunk hegedül és minden évben nő a jelentkezők száma. Már egy félév után több közismert dalt el lehet sajátítani és előadni a nagyközönségnek. Ennek okáért szervezünk minden félévben és év végén hegedű tanszaki hangversenyt, hogy a kedves szülők, rokonok és barátok meghallgathassák, mi is az, amivel egész félévben dolgoztunk hegedű órán.
Azoknak, akik igazán ügyesek és a tanszaki hangversenyen kívül is szeretnének színpadra lépni, lehetőségük van játszani a havonta rendezett növendékhangversenyen, az iskola aulájában illetve több iskolai rendezvényen is.
 
Sokakat az tart vissza a hegedűtanulástól, hogy nehéznek tartja vagy macerásnak. Ez valóban igaz, hiszen van, aki úgy veszi a kezébe a hangszert, mintha vele született volna, és van, aki hónapokig tanulja a hegedűtartást. Viszont, ha valaki túlesik egy bizonyos ponton, az remek előadó lehet és nagyon nagy dolgokat érhet el.
Az órák egyéniek, nyugodt körülmények között, sokszor játékosan zajlanak, így könnyebb a tanulás és nem is olyan megterhelő.

Aki az órákat tartja, Katócz Zsuzsanna Anna Tanárnő.
Magamról:
1986. szeptember 29-én születtem Szatmárnémetiben. Hegedű tanulmányaimat 7 éves koromban kezdtem az iskolával együtt. Tíz évig jártam az Aurel Popp Zene és Képzőművészeti Líceumba, amikor is felvételt nyertem a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába.
Az érettségi után felvételiztem a Debreceni Zeneművészeti Karra, ahol sikeres vizsga és 4 év után kezembe kaptam a diplomám.
Jelenleg az iskola hegedű tanára és a Kodály Filharmonikusok zenekari művésze vagyok.
 
Rézfúvós tanszak
 
A művészeti tagozat legszínesebb tanszaka, a rézfúvós, hiszen itt a gyermekek négy hangszer közül vàlaszthatnak. Trombita, vadàszkürt, tenorkürt ès a harsona, mind-mind csodàlatos hangszerek, amelyek nagy élményt nyújtanak tanulóinknak.A rézfúvósok családjában találkozhatunk a legkülönbözőbb instrumentumokkal, a legmélyebb tubától a legmagasabb pikoló trombitáig. Létszámát tekintve ez a legkisebb tanszak, de nagyon jó a hangulat.
A tanulók eredményes munkáját bizonyítják a koncerteken való kiemelkedő szereplések.
Sikerként könyvelhetjük el, hogy két volt növendékünk a zenei pàlyàt vàlasztotta hivatàsául. Nagyon jó kapcsolatban vagyunk a Debreceni Ifjúsàgi Fúvószenekarral is, akik örömmel fogadjàk ügyesebb tanulóinkat. Gyermekeink a muzsikàlàs mellett rendkívül jó közösségbe kerülnek, ami kihat majd a személyiségük fejlődésére.

Célunk, hogy minél több gyerek ismerje meg ezeket a csodálatos hangszereket. A tanszakot Alexa Lajos vezeti:
2003-tól dolgozom az iskolàban , mint óraadó rézfúvós tanàr. Főàllàsban a Debreceni Kodàly Filharmonia tagja vagyok, mint harsona szólamvezető. 2001-ben megkaptam az Év Művésze Díjat, 2013-ban Nívódíjas lettem. A zenekarral rendszeresen fellépek Magyarorszàg és Európa nagyvàrosaiban. Tanàrként legfőbb célom minél több gyermekkel megszerettetni a zenét és a csodàlatos rézfúvós hangszereket.
 
Szolfézs
 
Szolfézstanár Hajdú Sándor. Művészeti iskolánkban a hangszert tanuló gyerekek számára kötelező tantárgy a szolfézs. Ezeken az órákon a hangszer játékhoz, a szép kifejező énekléshez nélkülözhetetlen zeneelméleti ismereteket sajátítják el a növendékek. Kezdetben megismerkedünk a hangok világával, az alapvető zenei szabályszerűségekkel. A kicsit „száraz” tananyagot játékos formában próbáljuk feldolgozni. Mindenképpen örömüket találják a gyerekek az órákon a közös éneklésben és annak felfedezésében, hogy a hangszer órán és a szolfézs órán tanultak szorosan összetartozó, egymást erősítő ismeretek.
Nagy öröm számunkra, hogy hosszú évek óta növendékeink sikeres felvételt nyernek középfokú zenei intézményekbe is.
 
Zongora tanszak
 
Művészeti iskolánkban legnagyobb tanszakunk a zongora tanszak. Szerencsére sok szülő és tanuló kedveli a zongoramuzsikát, ezért is vagyunk ilyen népesek. Hihetetlennek tűnik, de egy szorgalmas és tehetséges gyermek legyen akár iskolában első osztályos is, pár hónap alatt le tud játszani egyszerű gyermekdalokat, népdalokat két kézzel. Ez egy óriási sikerélmény, ami a legtöbb gyermeket felvillanyozza, és arra sarkallja, hogy minél többet gyakoroljon, hogy egyre jobban szóljon a zongora.

Magyar Gabriella zongoratanár, tanszaki vezető:

Hozzám huszonkét tanuló van beiratkozva. Mondhatom azt, hogy a tanítványaim hetven százaléka szorgalmasan gyakorol és nagyon szép eredményeket ér el. Tudásukat megmutatják a „házi koncerteken” és más alkalmakkor. Ebben a hetven százalékban van egy pár kimagasló tehetség. Ők azok, akik nagyon jól olvasnak már kottát és csodálatosan szólaltatják meg a hangszert. Szeretnék ejteni egy pár szót a fennmaradt harminc százalékról. Okos, értelmes, de nem túl szorgalmas gyermekek, ők szerényebb eredményeket érnek el, talán nincs hangszerük, ugyanis a zongoratanulás feltétele az otthoni rendelkezésükre álló hangszer, amin gyakorolni tudja a feladott leckét. A hangszertanulás nem könnyű dolog, sok gyakorlásra, kitartásra, lemondásra van szükség, de
 MEGÉRI !
Látom a növendékeim arcán az örömet a legkisebbtől a legnagyobbig, mikor valami szép dallamot tudnak kicsalogatni a zongorából és minden leütött hangot megszemélyesítenek. Mert minden hangnak külön lelke van. Szerencsés vagyok, hogy ilyen növendékekkel foglalkozhatok. Arra tudnám biztatni a kedves szülőket, hogy ne hagyják ki a lehetőséget, írassák be gyermekeiket művészeti oktatásra. Soha nem késő, természetesen az ideális kor az első osztályosok kora. Nagy szeretettel várjuk az új jelentkezőket.
 
Pozor István zongoratanár:

Zenei pályámat 9 éves koromban kezdtem a nyíregyházi zeneiskolában. 1991-től a Debreceni Egyetem Zeneművészeti karának előkészítő tagozatosaként, majd 5 évvel később főiskolai hallgatóként folytattam zenei tanulmányaimat Grünwald Béla és Pless Attila művésztanárok irányítása alatt. 2002-ben szereztem meg kiváló minősítésű zongoraművész-tanári diplomámat. 
A főiskolai valamint egyetemi éveim alatt számos zongoraversenyen értem el helyezéseket, többek között a 2001 tavaszán megrendezésre került Mozart Zongora Emlékverseny első helyezésével és zenekari különdíjával büszkélkedhetek. Ugyanebben az évben szakmai eredményeimet köztársasági ösztöndíjjal jutalmazták.
 2002-től a nyíregyházi művészeti szakközépiskola korrepetitora és zongoratanára lettem, ahol 12 éven át folytattam pedagógusi tevékenységemet. Tanítványaim közül sokan kerültek be felsőfokú zeneművészeti intézményekbe és jó néhányan az óta már zenetanári diplomájukat is kézhez kapták. A II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és AMI-ban 2013 októberétől kezdve tanítok zongorát. Jelenleg hét tanítványom van, akik a félévi vizsgahangversenyen mindannyian remek produkciót nyújtottak. Közülük a legügyesebbek rendszeresen fellépnek a havonta megrendezendő házi koncertek nyilvánossága előtt.
 
László Hajnalka zongoratanár:

Kárpátaljai származású vagyok, tanulmányaimat 1993-ban Técsőn, a Hollósy Simon Középiskolában kezdtem, majd egy év múlva a helyi zeneiskolába is beírattak a szüleim.
2000 augusztusában átköltöztünk Magyarországra, Veszprém megyébe. Ősi község lett a lakóhelyünk, de a közeli Várpalotán, a Rákóczi Telepi Általános Iskolában, és a Várpalotai Zeneiskolában folytattam tanulmányaim.
2002 szeptemberében Székesfehérváron felvételt nyertem a Kodály Zoltán Ének – Zene Gimnáziumba. Mivel az intézményben nem volt hangszertanítás, ezért 2003-ban Veszprémbe jelentkeztem, a Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskolába, ahol zongora szakon tanultam.
2008-ban felvételt nyertem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar zongora szakára, ahol Grünwald Béla növendéke lettem.
2009-ben a Zeneművészeti Kar Alkotóművészet-muzikológia zeneismeret szakirányára is felvettek, ahol főtárgytanáraim Tóth Péter, Kovács Szilárd Ferenc, S. Szabó Márta és Dr. Ordasi Péter lettek.
2011 tavaszán indultam a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán március 25-27. között Bárdos Szimpózium keretein belül megrendezésre kerülő Ifjú Karvezetők Versenyén, ahol az „A” kategória (Bachelor képzésben részt vevő hallgatók versenyága) 2. helyezettje lettem.
2012-ben zongora és zeneismeret szakomon megszereztem Bachelor diplomámat, majd felvételt nyertem zenetanár – mesterképzésen belül zongora szakra.
Tanulmányaim során tanulmányi ösztöndíjat, művészeti ösztöndíjat, mesterképzési szakmai ösztöndíjat nyertem el több ízben. A mester diploma megszerzésének várható ideje: 2014. június.
2011 szeptemberétől tanulmányaim mellett részmunkaidőben tanítok Hajdúsámsonban, ahol zongoratanárként, korrepetitorként és kórusvezetőként alkalmaznak.
Minden hangszer oktatását elsősorban zenetanításnak kell felfogni. Célom a zene megszerettetése a jövő nemzedékével.
Eddigi tapasztalataim alapján sokan nem tudják összekapcsolni a zeneelméletet a hangszeres tanulással, ezt igyekszem kiküszöbölni, valamint szeretném „megfertőzni” a növendékeimet az adott kor szellemiségével, a különböző stílusokkal, játékosan összekapcsolva a zenetörténetet az egyetemes történelemmel, átfogó tudás kialakítására törekszem.
 
Nagyon öröm számunkra, hogy a zongorára jelentkező gyerekek létszáma, évről évre nő. Több tanulónk 10 évet zongorázott iskolánkban. (6 alapfok + 4 továbbképző)
A tanulmányaikat befejezett a diákok gyakran visszajárnak hozzánk, ami azt jelenti, hogy nagyon szívesen tanultak nálunk, s ez büszkeséggel tölt el bennünket.
 

Célja, hogy a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődést elmélyítse a tanulókban. A táncokon keresztül ismerjék meg a hagyományokat, a magyar nép táncait, a táncok lépésanyagát, jellegzetességeit, stílusát. A tudásanyag elmélyítése mellett kiemelkedő pedagógiai cél a közösségi élet kialakítása és fejlesztése. Hajdúsámson minden jelentős rendezvényének szereplője a tanszak, de a környező települések meghívásának is legtöbbször eleget tesznek.

Iskolánkban már a kezdetektől fogva folyik néptánc oktatás. Az eltelt 15 év alatt igyekeztünk megragadni minden olyan bemutatkozási lehetőséget, ahol más csoportok munkájának megismerésére nyílt alkalom, ugyanakkor saját tudásunkat is megmérettettük. Három alkalommal jutottunk el a Nyíregyházán megrendezett nemzetközi SULI-EXPO-ra, többször vettünk részt a „Csillagokra lépsz” fesztiválon, Mikepércsen. 2006-ban elhoztuk a fesztivál nagydíját. Az ott nyújtott teljesítményünket látva meghívták a csoportot a nyári Mikepércsi korzó rendezvényére. Részt vettünk 2009-ben a Mikepércsi Guinness– és Magyar rekordkísérlet felállításában. Ebben a vállalkozásban közel 180 pár táncolta egyszerre a Mikepércsi csárdást. 2008 augusztusában – a hajdúk 400 éves letelepítésének évfordulója alkalmából – meghívást kaptunk Mikepércsre, ahol az egész település, mint hajdútelepülés mutatkozott be. Szinte valamennyi iskolai és városi rendezvényen láthatók a művészeti iskolánk néptáncosai. Egyetlen alkalommal maradtunk távol a hajdúszoboszlói Pünkösdi Sokadalom elnevezésű rendezvényről, a 2010-es vajdasági meghívásunk miatt. Megtiszteltetés volt, hogy ezt a lehetőséget megkaptuk. Felejthetetlen emlékeket kaptunk a határon túli magyarok szeretetéről és a barátságról.
 
A néptánc tanszakot  Majer Tamás vezeti:
1993.10.30-án születtem és 2002 óta táncolok a Debreceni Hajdú Táncegyüttesben. 2003-ban már megnyertem az első Gyermek Szólótáncversenyemet és azóta a tánc körül forog minden…
Életemet a táncra tettem fel és arra, hogy amire engem megtanítottak és tanítanak is még mai napig, azt én is át tudjam adni a jövő nemzedékének. Elköteleztem magam a tánc iránt, mert ez az életem, a munkám, a hobbim. A barátaim és a kedvesem is táncos. A testvérem Laczkóné Majer Réka, aki miatt elkezdtem, és a férje Laczkó Róbert is elismert táncosok voltak a Hajdú Táncegyüttesben. Nem egy egyszerű és átlagos tánctanár akarok lenni, hanem minél több olyan táncost képezni, akik tovább vihetik az örökségünket és nem hagyják kiveszni a hagyományainkat. Fontos számomra, hogy a csoportjaim ne egyéni táncosokból álljanak, hanem egy CSAPATKÉNT létezzenek, de ez nagyon nehéz feladat, sok idő kell hozzá. De csak így van értelme és akkor vannak eredmények és sikerek, ha egy csapatként tudunk együtt dolgozni. A Debreceni Hajdú Táncegyüttesnek köszönhetek mindent és főleg Lovas Bálintnak, de Ferenczy Csaba neve sem elhanyagolható. Fiatal vagyok, fiatalos lendülettel és nagy tűzzel, de kevesebb tapasztalattal, mint az idősebb tánctanárok. Megteszek mindent annak érdekében, hogy a legjobban végezzem a munkámat, amit nem munkaként fogok fel. Megteszek mindent, hogy folytassam azt, amit én kaptam és fel tudjak zárkózni az előttem járók soraiba. Célom, hogy a kezeim alatt táncoló táncosok szeressenek táncolni, szeressenek nálam táncolni, szeressék ezt a kultúrát és minél többen vigyék tovább és táncoljanak sok éven keresztül az iskoláik elvégzése után is. Akik a kezeim közül kerülnek ki, jó szívvel gondoljanak a velem eltöltött időkre, és soha ne érezzék feleslegesnek és elpazaroltnak azt az időt, amit a néptánc megtanulására fordítottak. Úgy szeretném végezni a munkámat, hogy ha valaki tovább folytatja a táncot az megfelelő tánctudással és büszkén tudja mondani, hogy ő Tamás bácsinál tanult táncolni… Majer Tamás bácsinál! 


A vizuális előképzőn a gyerekek sokféle technikát ismerhetnek meg, majd a festészet tanszakon folytathatják tanulmányaikat.
A vizuális előképző és a festészet tanszak
 
Mindkét tanszak 1999 óta működik sikeresen. Létszámuk évek óta örvendetesen stabil. Ebben a tanévben megtöbbszöröződött a jelentkezők száma.
-vizuális előképző, melyre jelenleg 15 gyermek jár, festészet tanszak, melyre több lépcsőben összesen  72 gyermek jár:
alap 1. – kezdő csoportban: 49 fő
alap 2. – haladó csoportban: 12 fő
alap 3. - haladó csoportban: 5 fő
alap 4. - haladó csoportban: 1 fő
alap 5. - haladó csoportban: 5 fő

Mindkét tanszakot Tóthné Kovács Ilona vezeti, aki a Nyíregyházi Tanárképző főiskolán szerzett diplomát Rajz-vizuális kommunikáció szakon.

Vizuális előképző tanszakon célunk a vizuális kifejező készség fejlesztése, ill. hogy a gyermekek elsajátítsák a rajz – festés - mintázás alapelemeit.

Festészet tanszakon feladatunknak tekintjük, hogy diákjaink sajátítsák el a festői munka legfontosabb alapelemeit, ismereteket szerezzenek a festészeti eljárásokról, technikákról, s ezek birtokában képesek legyenek önálló alkotásokat készíteni.
Sokszínű eszköztárunk (színes ceruza, zsírkréta, tempera, akvarellfesték, olajfesték, tus, fapác, pasztellkréta, szén) lehetővé teszi hogy változatos képanyaggal, munkákkal vegyünk részt rajzpályázatokon és versenyeken.
Foglalkozásainkon megismerkedhetnek a gyerekek a különböző grafikai és szobrászati eljárásokkal is (pl. linómetszés, monotípia stb.) Szívesen használunk munkáinkhoz a természetben fellelhető anyagokat: száraztermések, kavicsok, kagylók, agyag, stb.
További terveink között szerepel a számítógépes grafika, a computer-festészet, tipográfia alapjait is megismertetni a gyerekekkel.

A művészeti tagozatok 15 éves „születésnapi” rendezvényére sokféle műhelymunkával készültnek tanulóink.
Az utóbbi években a Tókiói Nemzetközi Rajzversenyen 1 szuper arany, 2 ezüstérmet nyert 3 tanulónk. Az eltelt évek alatt már 17 éremmel vagyunk gazdagabbak.
A Tajvani Környezetvédelmi Rajzversenyendicsérő oklevelet kapott 25 hajdúsámsoni gyerek.
Országos I. helyezést ért el az Anyák napi Rajzversenyenegy tanuló.
Az elmúlt évekhez hasonlóan bejutottunk a Tiszavasváriban megrendezésre kerülő Országosakvarellfestő versenyre.
Reméljük, a továbbiakban is sikeresen és jól fogunk a gyerekekkel együtt dolgozni!
 

Művészeti ágak bemutatkozása

"Ha már sokat gyakoroltunk, nem kell többé minden egyes mozdulatra odafigyelnünk: ezek lassacskán létezésünk részévé válnak. De ahhoz, hogy elérjük ezt az állapotot, rengeteget kell gyakorolnunk, ismételnünk. És ha még mindig nem elég, tovább kell ismételnünk és gyakorolnunk" Paulo Coelho

Iskolánk művészeti tagozata a 2014/2015-es tanévben ünnepli 15 éves jubileumát. Szeptembertől az évfordulóhoz illő rendezvénysorozattal emlékezünk meg az elmúlt 15 év történéseiről.
 
Minden ünnep egyben a visszaemlékezések sorát indítja el. A kezdetek óta sok szép siker fémjelzi, hogy vannak tehetséges fiataljaink a településen, Hajdúsámsonban. Az évek során a tagozatok száma bővült, az oktatás minősége egyre magasabb színvonalú lett.
A zenei, képzőművészeti és táncművészeti tanszakokon jeleskedő fiatalok közül többen választották továbbtanuláskor, később hivatásuknak a megismert művészeti ágat.
 
A pontos, lelkiismeretes munkavégzés elengedhetetlen követelménye, hogy eredményeket tudjon egy-egy tanszak felmutatni. A képzés egész éves tananyag elvégzésére szól, melyet év végén érdemjeggyel ismernek el a szaktanárok, a művésztanárok. Ezért a szülők térítési díjat fizetnek, melynek összegét minden évben fenntartónk határozza meg. A két tanszakon tanulók a második szakért tandíjat fizetnek. Egy-egy művészeti ágban tanuló diákunknak szabadidejében is sokat kell gyakorolni, ahhoz, hogy a választott szakon eredményes legyen. Elengedhetetlen a szülők, diákok és a nevelők harmonikus kapcsolatának kiépítése.
 
Az évről évre csökkenő állami támogatás ellenére is fenn tudott maradni Hajdúsámsonban a művészeti oktatás.
A tagozat tanulói valamennyi iskolai, helyi rendezvényen fellépnek, tudásukkal, műsorukkal színesítik azt. A nemzeti ünnepek, majális, városnapi rendezvények, szüreti bálok, alapítványi bálok elképzelhetetlenek a művészetoktatásban résztvevő gyerekek színvonalas bemutatkozása nélkül. Ezen rendezvényeken kívül több helyi és iskolán kívüli versenyen is részt vesznek tanulóink. A versenyeken mindig sikeresen szerepelnek a gyerekek, öregbítve ezzel iskolánk hírnevét.
Rendszeresen tartunk házi koncerteket, ahol minden növendékünk bemutathatja ismereteit, tudását. Hangszerbemutatóinkat nagy várakozás előzi meg az óvodások körében. Ezen alkalmakkor közel visszük a hangszerek, a zene világát a leendő elsősökhöz, „kézzelfoghatóvá” tesszük a hangszereket.
Oktatóink magasan képzett művésztanárok. A tanítás mellett többen híres komolyzenei zenekarokban is játszanak.
 
2008-ban az országos minősítő testület határozata alapján iskolánk kiváló minősítést kapott.
 
MŰVÉSZETI TANSZAKOK ISKOLÁNKBAN
 
Három művészeti ág számos tanszakának tevékenységébe kapcsolódhatnak be tanulóink.
 
ZENEMŰVÉSZETI TANSZAK
„Zene nélkül lehet élni, de nem érdemes.”
Célja a zenei ismeretek, általános zenei műveltség átadása, a zene megszerettetése, a növendékek zenei ízlésének formálása. A tanszakok tanulói sokszor teszik színesebbé ünnepségeinket, rendezvényeinket.
 
Tanszakok és vezetőik:
zongora tanszak– Járvás Ferencné
fuvola tanszak– Bene Péter, Jobbágy Bianka
gitár tanszak– Radovics-Méder Lili
hegedű tanszak– Radovics-Méder Lili, Nagyné Katócz Zsuzsanna Anna
rézfúvós tanszak– Alexa Lajos
citera tanszak– Hajduné Hőgye Zsófia
zongora korrepetíció: – Járvás Ferencné
énekkar: – Vékony Andrea
szolfézs, előképző: – Hajdu Sándor


Alexa Lajos rézfúvóstanár

2003 óta tanítom az iskolában a rézfúvós hangszereket. Azok a gyerekek, akik hozzám jelentkeznek, négy fajta hangszer közül választhatnak: trombita, kürt, tenorkürt és a harsona. Szeretnék jó közösséget formálni, ezért az egyéni órák mellett egy kis zenekart létrehozni. Célom, hogy megismertessem a gyerekekkel a zene csodálatos világát és ezzel elősegítsem érzelmi fejlődésüket, Az igazán tehetséges és szorgalmas növendékek számára, a zenei gimnáziumban való továbbtanulás is elérhető.
 

Jobbágy Bianka, fuvola

Zenei tanulmányaimat 1999-ben kezdtem a sátoraljaújhelyi Lavotta János Alapfokú Művészetoktatási Intézményben Adriányi Pálné fuvola osztályában. Ezután Debrecenbe kerültem a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába, ahol Regős Imre volt a tanárom. Innen a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karára vezetett az utam, ahol végzős hallgató vagyok a klasszikus zeneművésztanár mesterképzésben. Tanáraim jelenleg Matuz István és Romos Zsolt, akik mind szakmailag, mind emberileg rengeteget segítenek nekem, hogy minél értékesebb zenész lehessek és 2017 tavaszán átvehessem a diplomámat. 2015 októberétől elnyertem a Kodály Filharmónikusok Debrecen próbajátékát, így a fuvola szólam művésze és szólamvezetője voltam.
Immár negyedik éve erősítem a Művészeti tanári karát, jelenleg 6 növendék tartozik hozzám, vegyes korosztályból a 8 évestől a 18 évesig. Úgy gondolom, hogy a zene által a gyerekek nemcsak tudásukat fogják bővíteni, hanem a személyiségük is fejlődik, és nyílt szívű, zeneszerető emberek válnak belőlük. A közös munkát nagyon élvezem a tanítványokkal és a kollégákkal egyaránt és remélem, hogy a jövőben sok gyereknek okozhatok örömet a zene és a fuvola megismerésével.


Járvás Ferencné - ”Kati néni” - Zongora

Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy zongorát taníthatok.

Legfőbb célom, hogy a gyerekek szeressenek zongorázni és szeressenek zenélni.
A zongorázás mellett nagyon fontosnak tartom az éneket is, ezért a hangversenyeimen (karácsonyi, tavaszi hangverseny) nem csak zongorázunk, de énekelünk is, gyakran együtt a szülőkkel. Ezek mindig nagyon szép közös élmények.


Kozma Dávid - Zongora

Zenei tanulmányaimat a bajai Liszt Ferenc AMI-ban kezdtem Kántor Erika irányítása alatt, ahonnan felvételt nyertem a KMI Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába. Tanulmányaimat a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán folytattam, ahol Grünwald Béla növendéke voltam. 2014-ben, a mesterképzés elkezdésével egyidejűleg kezdtem el dolgozni a Nyíregyházi Művészeti Szakközépiskolában zongoratanárként és korrepetitorként. Országos és nemzetközi versenyeken vehettem részt mind indulóként, mind zongorakísérőként. 2016-ban kiváló minősítéssel átvehettem zongoraművész és zongoraművész-tanár diplomáimat.
2016 szeptembere óta vagyok a tantestület tagja, óraadóként, zongoratanári és korrepetitori minőségben. Tanárként legfőbb célom, hogy a hozzám járó gyerekek megszeressék a zenét, és segítséget nyújtsak nekik a zenei pályára való felkészülésben.


Nagyné Katócz Zsuzsanna Anna, Hegedű

Iskolánkban egyre népszerűbb a hegedűtanulás. A tanszakon jelenleg 20 diákunk hegedül és minden évben nő a jelentkezők száma. Már egy félév után több közismert dalt el lehet sajátítani és előadni a nagyközönségnek. Ennek okáért szervezünk minden félévben és év végén hegedű tanszaki hangversenyt, hogy a kedves szülők, rokonok és barátok meghallgathassák, mi is az, amivel egész félévben dolgoztunk hegedű órán.
Azoknak, akik igazán ügyesek és a tanszaki hangversenyen kívül is szeretnének színpadra lépni, lehetőségük van játszani a havonta rendezett növendékhangversenyen, az iskola aulájában illetve több iskolai rendezvényen is.

Sokakat az tart vissza a hegedűtanulástól, hogy nehéznek tartja vagy macerásnak. Ez valóban igaz, hiszen van, aki úgy veszi a kezébe a hangszert, mintha vele született volna, és van, aki hónapokig tanulja a hegedűtartást. Viszont, ha valaki túlesik egy bizonyos ponton, az remek előadó lehet és nagyon nagy dolgokat érhet el.
Az órák egyéniek, nyugodt körülmények között, sokszor játékosan zajlanak, így könnyebb a tanulás és nem is olyan megterhelő.

Magamról:
1986. szeptember 29-én születtem Szatmárnémetiben. Hegedű tanulmányaimat 7 éves koromban kezdtem az iskolával együtt. Tíz évig jártam az Aurel Popp Zene és Képzőművészeti Líceumba, amikor is felvételt nyertem a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába.
Az érettségi után felvételiztem a Debreceni Zeneművészeti Karra, ahol sikeres vizsga és 4 év után kezembe kaptam a hegedú tanári diplomám.
 

Sitku Eszter - Hegedű

Hegedű tanulmányaimat 8 évesen kezdtem a nyíregyházi Vikár Sándor zeneiskolában, Szabó Tünde Júlia növendékeként. Ezalatt illetve a későbbiekben is volt szerencsém külföldi tanulmányokat folytatni. Angliában Duncan Riddell volt mentorom, a Poole College Wessex Ifjúsági Zenekarát vezettem kicsit több mint egy éven keresztül. Diplomámat Magyarországon, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar hallgatójaként szereztem. Tanárként célom a diákokat a zeneszeretés irányába terelni; segíteni őket abban, hogy saját maguk es mások örömére muzsikálhassanak. A hegedű tanulás kemény munkát, elszántságot és kitartást igényel, ezért célom, hogy az órákat a lehető legizgalmasabbá es leginspirálóbbá tegyem.
 

Csovban Renáta - Hegedű

2016-ban vettem át hegedűtanári diplomámat a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán. Februártól vagyok a tantestület tagja. A klasszikus hegedülés mellett gyakran van lehetőségem népi hegedüléssel és népi énekkel részt venni városi rendezvényeken és táncházakban. Célom az, hogy a fiatal generációval megszerettessem mindkét zenei stílust.


Illés Imre klarinét művész-tanár, Klarinét

43 éves vagyok, nős, két lányom van. 1996-ban diplomáztam klarinéttanár-kamaraművészként a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán (akkor Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozata), majd a kar egyetemi tagozatán 1999-ben szereztem művésztanár diplomát. Közben két éven keresztül művészeti tanulmányokat folytattam a karlsruhei (Németország) Staatliche Hochschule für Music klarinét szakán a világhírű Wolfgang Meyer professzor irányítása mellett, ahol szólóművészi diplomát szereztem. Az előadó művészet mellett mindig nagy szerepet játszott életemben a tanítás. 2011 óta a nyírbátori Tinódi Sebestyén zeneiskolában tanítok klarinétot, furulyát és kamarazenét. Mellette a hajdúhadházi Földi János Általános Iskola és AMI klarinéttanára is vagyok. Klarinétművészként rendszeresen koncertezek az említett intézmények, valamint a város által szervezett rendezvényeken.
Mivel intézményünkben új hangszer a klarinét, elsődleges célomnak tekintem, hogy a gyerekekhez közelebb hozzam, megszerettessem a zenét és megismertessem őket ezzel a hangszerrel. Jelenleg még az ismerkedés fázisában vagyunk, de hosszabbtávú céljaim között szerepel a gyerekek koncerteken való részvétele, valamint az, hogy megtapasztalhassák a közös zenélés élményét. Úgy gondolom, művészeti tanulmányaik mellett a növendékek gazdagabbá, színesebbé teszik majd az iskola életét, így ők maguk is lelkileg gazdagabb emberekké válnak.

 

Spolár Barbara, zongora

Spolár Barbara vagyok. Zenei tanulmányaimat 1999-ben kezdtem a piliscsabai zeneiskolában. Érettségi után felvételt nyertem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karára, ahol B. Kiss Zsuzsanna és Pless Attila voltak tanáraim. 2016 júniusában megszereztem BA diplomámat.
Azért választottam ezt a pályát, hogy átadhassam a gyerekeknek mindazt a tudást és zene iránti tiszteletet és szeretetet, melyet én is kaptam tanáraimtól az évek során.


NÉPTÁNC TANSZAK
 
Keserű Józsefné néptánctanár
A néptánc oktatás célja a néptánc megszerettetése, a néphagyományok ápolása, a népi játékok megismerése.
Ennek a művészeti ágnak a gyakorlásával fejlődik a gyerekek mozgáskoordinációja. Jó alapot jelent minden más műfajú tánc elsajátításához, de a sportokhoz is. Nálunk mindig jó a közösség. A gyerekek szeretik és elfogadják egymást. Összetartó csapat vagyunk.

Ajánlom a néptáncot azoknak a gyerekeknek,
- akik nehezen "ülnek meg" a padban, mert nálunk alaposan kimozogják magukat,
- akik szorongóak, mert itt észrevétlenül szokják meg a szereplést,
- akik nehezen olvasnak, írnak, mert a tánc fejleszti az olvasás zavarát okozó képességeket,
- akik csak egyszerűen értelmes, hasznos időtöltésre vágynak.

Egyre több helyre jutunk el szerepelni. Nemrég Hajdúböszörményben képviseltük iskolánkat, a települést.

Magamról:
Keserű Józsefné, Kati vagyok. 32 éve dolgozom az iskolában. Tanító, gyógypedagógus, tánc - és dráma szakos vagyok, táncoktatói végzettségem is van.
A művészeti iskola megalakulásakor, 16 éve kezdtem el táncot tanítani. Kis kihagyás után most újra enyém a feladat, aminek örömmel teszek eleget.

 
KÉPZŐMŰVÉSZETI TANSZAK
 
Képző- és iparművészeti ág:
Az oktatás célja és feladata a világ használatához és alakításához szükséges ismeretek, készségek, képességek olyan fokra fejlesztése, hogy a tanuló ezek birtokában képes legyen saját gondolatainak, érzéseinek kivetítésére, legyen képes tárgyak tervezésére, alkotására.
A vizuális előképzőn a gyerekek sokféle technikát ismerhetnek meg, majd a festészet tanszakon folytathatják tanulmányaikat.


A vizuális előképző és a festészet tanszak

Mindkét tanszak 1999 óta működik sikeresen. Létszámuk évek óta örvendetesen stabil. Ebben a tanévben összesen 88 tanuló jár.

A kiemelten tehetséges gyermekekkel való foglalkozás nagy hangsúlyt kap a festészet tanszakon ezért ebben az évben is beindítottuk a tehetséggondozó órákat: ahol felkészítjük diákjainkat a művészeti irányú továbbtanulásra és egyéb fejlesztő, tehetségüket kibontakoztató feladatokat kapnak az órákon.

Mindkét tanszakot Tóthné Kovács Ilona vezeti, aki a Nyíregyházi Tanárképző főiskolán szerzett diplomát Rajz-vizuális kommunikáció szakon.

Vizuális előképző tanszakon célunk a vizuális kifejező készség fejlesztése, ill. hogy a gyermekek elsajátítsák a rajz – festés - mintázás alapelemeit.

Festészet tanszakon feladatunknak tekintjük, hogy diákjaink sajátítsák el a festői munka legfontosabb alapelemeit, ismereteket szerezzenek a festészeti eljárásokról, technikákról, s ezek birtokában képesek legyenek önálló alkotásokat készíteni.
Sokszínű eszköztárunk (színes ceruza, zsírkréta, tempera, akvarellfesték, olajfesték, tus, fapác, pasztellkréta, szén) lehetővé teszi hogy változatos képanyaggal, munkákkal vegyünk részt rajzpályázatokon és versenyeken.
Foglalkozásainkon megismerkedhetnek a gyerekek a különböző grafikai és szobrászati eljárásokkal is (pl. linómetszés, monotípia stb.) Szívesen használunk munkáinkhoz a természetben fellelhető anyagokat: száraztermések, kavicsok, kagylók, agyag, stb.

Rendszeresen küldünk el alkotásokat a Tokiói Nemzetközi Rajzversenyre, ahonnan jelenleg is várjuk a legutóbbi pályázat eredményhirdetését. Az elmúlt évekhez hasonlóan bejutottunk a Tiszavasváriban megrendezésre kerülő Országos akvarellfestő versenyre.

Szép eredményeket értünk el az elmúlt évben is: pl. a szedresi Lovas udvarház rajzpályázatán (Horváth Márk 6.e)., vagy a Madármentés – Lélekmentés c. pályázaton. (Nagy Viktória 8.b) különdíjakat hoztak el. Kölcsey Ferenc születésének évfordulója alkalmából meghirdetett rajzversenyen kiállításra került iskolánk tavaly végzett tanulójának: Vágó Antalnak a munkája.
Reméljük, a továbbiakban is szép eredményekkel büszkélkedhetünk majd!