A beiskolázás időszaka egyszerre nehéz, összetett, de ugyanakkor szép és felemelő, mint minden szülői feladat.
Mit jelent az iskolakezdés gyermekünk számára?
Egy teljesen új, ezért izgalmakkal teli életformát, új élethelyzetet. Új környezetet, új közösséget, amihez alkalmazkodnia kell, be kell illeszkednie. Meg kell szoknia, meg kell tanulnia az új szabályokat. Új társakat és felnőtteket fog megismerni. Másféle időbeosztáshoz kell igazodnia. Nap mint nap meg kell küzdenie az olvasás, írás, számolás tudományának rejtelmeivel. Ezek nagy kihívások az iskolába lépő gyermekek számára.
Fontos, hogy az iskolába érkező gyermek iskolaérett legyen. Ennek eldöntésében segítenek az óvodapedagógusok és a szakszolgálatok szakemberei.
Az iskolaérettségi vizsgálat alkalmával a szakemberek az idegrendszer, a mozgás, a testkép, a térbeli tájékozódás, a lateritás, a taktilitás területeit figyelik meg. A vizsgálat során képet kapnak a gyermek együttműködési szintjéről, irányíthatóságáról, önfegyelméről, feladattudatáról, feladatértéséről, figyelméről, helyzetfelismeréséről, kudarctűréséről. Ezek alapján javaslatot tesznek, hogy a gyermek kezdje meg az iskolát vagy még az óvodában folytatódjon a fejlesztése.
Milyen iskolát válasszunk gyermekünknek?
Ne iskolát keressünk, hanem szemléletet, pedagógust. Hiszen nem mindegy, hogy milyen eszközökkel foglalkoznak gyermekünkkel, hogyan irányítják értelmi és pszichés fejlődését, mennyi türelemmel, megértéssel kezelik a problémáit.
Elsősorban a gyermekünk szempontjai alapján kell választanunk. Figyelembe kell vennünk a gyermek testi, lelki, értelmi fejlettségét. Ha van rá mód, ismerjük meg a leendő tanító személyiségét, módszereit. A gyermekbarát, színes, játékra is inspiráló környezet csökkenti az újtól való félelmet. Az időigényes, fárasztó terheléseket minimalizáljuk (pl. iskola megközelítése, utazás, különórák, stb.).
A körültekintő, felelősségteljes választás gyümölcse az iskolát, tanulást szerető, kiegyensúlyozott gyermek. És melyik szülőnek nem ez a legfontosabb?
Zachar Zoltánné
fejlesztő pedagógus