Könyvtári teendőink bemutatása
2018. február 09.
Az iskolai könyvtárat 2017. szeptember elsején vettem át azzal a megbízással, hogy az egész állományt tegyem rendbe, s induljon be iskolánkban is az olvasóvá nevelés. Munkámhoz segítséget is kaptam Süvöltős Réka személyében, aki pedagógiai asszisztensként tevékenykedik mellettem, illetve még három kolléganő mellett.
Tevékenységünk sokrétű, többféle feladatot végzünk, melyeket ezúton szeretnék megosztani nagyra becsült olvasóinkkal.
-
Elsődlegesen a könyvállomány rendezését végeztük el, mely három nagy egységből állt. Az I. egységben szakrendszerbe válogattuk a könyveket, majd a könyvtár speciális programja szerint felvételeztük azokat. (Erről a programról már részletesen írtam előző cikkemben.) Ezt két hét alatt végeztük el.
-
A II. egységben beindítottuk a kölcsönzést és egyéb könyvtári programokat, valamint folytattuk az állomány további digitalizálását. Ez a nagyobb lélegzetű munka három hónapot vett igénybe.
-
Most a III. egységnél járunk, mely során a teljes adatfelvitelt végezzük egyéb teendőink mellett.
Mik is ezek az egyéb teendők?
-
Elsősorban a kölcsönzés, mely már nagyon kulturáltan, fegyelmezetten, s gördülékenyen történik. Egyre több nebuló veszi igénybe szolgáltatásunkat.
-
Szervezünk könyvtárórákat az osztályfőnökök kérésének megfelelően. Ebben a félévben szinte minden héten tarthattunk 2-3 ilyen jellegű foglalkozást.
-
A jeles napokhoz kapcsolódó rendezvényeket, vetélkedőket, KVÍZ-játékokat, kézműves foglalkozásokat megszervezzük, levezetjük. Minden esetben mi tervezzük meg a feladatlapokat is.
-
Bejárnak a tanulóink délutánonként kutatni, tanulni, szorgalmi feladatokat végezni az internet segítségével.
-
Biztosítjuk a kollégák számára is a zavartalan munkavégzést a gépek használatával.
-
Gyarapíthattuk állományunkat 149 db új könyvvel, melyeket kifejezetten a tanulók igényeinek figyelembevételével válogattunk össze.
Jövőbeni terveink között szerepel az olvasóvá nevelés egy másik irányának megvalósítása. Szeretnénk kisebb csoportokban az olvasás élményét megszerettetni diákjainkkal. Az előttünk álló jeles napokat hasonló módon megünnepelni. II. Rákóczi Ferenc nagyságos fejedelem életét olvasmányokon, helytörténeti munkalapokon keresztül még jobban megismertetni. Rászoktatni tanulóinkat arra, hogy a kikölcsönzött könyvet pontosan hozzák vissza, hiszen a társa csak így tudja elkérni elolvasásra.
A könyv nagy érték, a benne rejlő mondanivaló a tudást biztosítja, a tudás pedig hatalom. A jobb, szebb, boldogabb élet kulcsa.
Irénke néni és Réka a könyvtárból