„Szabadságharcok nyomában Székelyföldön” (HATÁRTALANUL!-pályázat)

2019. június 16.

HATÁRTALANUL!-program
HAT-18-01-1134, Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek.
Határtalanul! 2018. október 2-án élménybeszámolóval egybekötött értékelő órával zárult a Hat-18-01-1134 számú pályázatunk. Ennek keretében öt napos erdélyi kiránduláson vehetett részt iskolánk 40 hetedikes tanulója. A kirándulást előkészítő órák előzték meg, melyeken a tanulók megismerkedhettek Erdély történelmével, Románia magyar lakta vidékeinek életével, a mai magyarság elhelyezkedésével, életmódjával, lakosainak számával. Különös tekintettel a Szórványban élő magyar közösségekre. Az öt napos tanulmányi kirándulás érintette Brassó, Négyfalu, és a Szórvány legjellegzetesebb vidékeit. Megtekintettük Nagyszalontán az Arany János Emlékmúzeumot, Marosvásárhelyen a várat. Brassó irányába haladva Segesváron megtekintettük a várat, majd megnéztük azt a helyet, ahol a segesvári-csatában elesett Petőfi Sándor. Koszorút helyeztünk el az emlékműnél. Brassó felé elértük a Fogarasi-havasok lábát, s megcsodálhattuk hófödte csúcsait. Délután megérkeztünk Törcsvárra. Nagy izgalommal mentünk be a várba. Erdély legismertebb és legszebb várkastélya a híres Drakula-kastély Brassótól 30 km-re, a festői fekvésű Törcsvár. A már messziről festői látványt nyújtó, tökéletes állapotú vár az utóbbi években a Drakula-kultusz egyik meghatározó állomása Erdélyben. Az utóbbi időben a törcsvári Bran kastély felkerült a világ 10 legszebb középkori kastélyának listájára. Négyfaluban nagyon hangulatos estéket töltöttünk, kiváló szálláshelyen a barcasági csángók vendégszeretetétől övezve. A helyi diákokkal a négyfalui elemi iskolában találkoztunk. Ízelítőt kaptunk a helyi iskolarendszer működéséről, a magyarság nehéz sorsáról. Másnap kirándulást tettünk a Hétlétrás vízeséshez. Felejthetetlen látvány, és túra volt. A szurdok hosszanti lejtőjén hét nagyobb vízlépcső alakult ki, amelyeken a Sipoly patak vize impozáns vízesésként zuhan alá. A Hétlétra szakadéka 160 méter hosszú, szintkülönbsége 58 méter. A vízlépcsők magassága 2,5 és 15 méter között váltakozik. Délután a legnagyobb és legkülönlegesebb szász erődtemplomot tekintettük meg Prázsmáron. Brassótól 18 km-re északkeletre található. A Világörökség részét képező, szinte bevehetetlennek épített vártemplom a történelem viharos századaiban a környék lakosainak védelméül szolgált. Következő állomáshelyünk Gyulafehérvár volt, ahol a vár megtekintésén kívül sétáltunk a történelmi városközpontban. A gyulafehérvári római katolikus érseki székesegyház Erdély legjelentősebb román kori épülete, a román kori magyar művészet egyik legnagyszerűbb példája. A magyar történelemben komoly szerepet játszó templomban nyugszik Hunyadi János, és rajta kívül számos más jelentős történelmi személyiség. A hazavezető út során érintettük Vajdahunyad és Déva várát. Vajdahunyad vára Erdély legimpozánsabb és leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori vára, a régió leghíresebb turisztikai látványossága. Lenyűgöző gótikus várkastély, a város fölé emelkedő dombon, büszkén trónoló sasfészek hat évszázad történelmének emlékét őrzi és hirdeti, nemcsak a Hunyadiakét, hanem erdélyi fejedelmek és hányatott sorsú családokét is. Ez a vár szolgált mintául a sokak számára ismert, az 1896-os millenniumi ünnepségek részeként a Városligetben épült Vajdahunyadvár megmintázására. A Dévát uraló várhegy vulkanikus oromzatán látható a legendával átitatott emblematikus Déva várának romja. A már messziről látható szabályos kúp alakú hegyen, a Maros partján, stratégiai helyen épült erődítmény falai közül káprázatos kilátás nyílik. A legfontosabb emlékhelyeken koszorúval és nemzetiszínű szalag elhelyezésével emlékeztünk meg történelmünk, ma már határon túli, eseményeiről. Köszönjük a támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériumának!