Az egészséges életmódra nevelés céljával szervezték meg iskolánkban az Egészségnapot 2013. október 7-én.
Az egészséges életmódra nevelés céljával szervezték meg iskolánkban az Egészségnapot 2013. október 7-én. Az egész napos programsorozat több oldalról és változatos eszközökkel igyekezett megközelíteni az alaptémát, és beférkőzni a gyerekek tudatába és szívébe. A kóstolók, sportesemények és előadások mellett versenyezni is lehetőségük volt a diákoknak. Az egyik ilyen verseny az egészséges életmód elemeire tette a hangsúlyt. Ebben a témában versenghetett két helyszínen az 5.-6. és a 7.-8. évfolyam 14 órától egy órán át. Én az 5.-6. osztályok számára tervezett verseny szervezői között és zsűrijében kaptam szerepet három másik kolleganőmmel.
A verseny előzményeként egy héttel korábban meghirdettünk egy plakátversenyt, amely a lelki ráhangolódáson túl még pontokat is ért a későbbi versenyen. A verseny kezdetekor nagyon izgultak a résztvevők, hogy vajon milyen feladatokat kell majd teljesíteniük egy ilyen nehéznek és komolynak hangzó témában. A kezdeti félelmet viszont már az első feladatnál felváltotta a versenyszellem izgalma, később pedig megjelent a játék önfeledt öröme is.
Az első feladat egy 20 pontból álló totó volt, amely kitért a fogmosás szokásaira, az egészséges étkezés mibenlétére, a kullancsveszély elhárítására és a dohányzás ártalmaira is. A legtöbb választ helyesen jelölték be a diákok, így felmérhettük, milyen területeken mekkora tudással, tapasztalattal rendelkeznek. Ezt egy ötkérdéses vitamin-teszt követte, amely a vitaminok szerepére és fontosságára hívta fel a figyelmet játékos formában. Ez a feladat már többeknek jelentett komolyabb kihívást. A tesztet egy érdekes kóstoló követte: a csapatok két-két zacskót kaptak, tele aszalt zöldséggel és fűszerekkel. Az egyik zacskóban ötféle aszalt zöldség volt összekeverve, a másikban ötféle fűszer. A gyerekeknek rá kellett jönniük az összetevőkre, majd azokat leírniuk egy lapra. A feladat eléggé interaktívra volt tervezve, mert nem csak a látvány alapján találgathattak, hanem meg is lehetett szagolni, kóstolni a feladat elemeit. Harsant is nagy kacagás, amikor a borsot is megkóstolta egyikük. A leggyakoribb fűszerekre, például a borsra, a babérra jöttek rá a leggyorsabban, a tárkonyt és a koriandert már jóval lassabban és kevesebben ismerték fel. Hasonló tendencia mutatkozott az aszalt zöldségek terén is. A gyerekek örömmel vették, hogy a zacskókat tartalmukkal együtt megtarthatták, és hazavihették megmutatni a szüleiknek. Ezt a feladatot egy hasonlóan játékos, önfeledt program követte. A diákok könnyen és boldogan töltötték ki az egészséges életmód sudoku-t négy fontos élelmiszerrel: a paradicsommal, a sajttal, a répával és a kenyérrel. A feladatsort egy hasonlóan játékos, mégis fejlesztő célzatú és hatású tétel zárta: képkirakó. A kirakott képen nyolc gyümölcsöt ismertek fel a játékosok. A kirakás és a felismerés egyaránt pontot ért.
A feladat végeztével tartottunk öt perc szünetet, hogy a gyerekek megmozgathassák tagjaikat, kimehessenek a mosdóba, és mi is össze tudjuk számolni az összesített pontszámokat. Mire a gyerekek visszatértek már nemcsak a győzelmi sorrend volt meghatározva, hanem a jutalom is kiosztásra várt. Minden résztvevő elfogyaszthatott egy-egy joghurtot. Az első három helyezettnek pedig változó számú müzli szeletet szántunk díjként.
Távozáskor a gyerekek arcán elégedettséget és örömöt láttunk. Az utólagos visszajelzések szerint pedig nemcsak jól érezték magukat a versenyen a diákok, hanem ismereteiket is bővítették az egészséges életmóddal kapcsolatban, és reményüknek adtak hangot, hogy máskor is lehetnek hasonló izgalmas versenyek és érdekes, egész napos programok lelkes résztvevői.
Dr. Szabóné Kozma Zsuzsa