Az alábbi beszélgetésben Nábrádi Mihály igazgatóhelyettes Úr tájékoztatja a kedves olvasókat az iskolánkban zajló legfontosabb májusi programokról, eseményekről. Fogadják szeretettel az interjút!
Május második hetében került sor intézményünkben az utolsó szülői értekezletekre. Mik voltak a legfontosabb témák, közlendők a célegyenesben a szülők irányába?
A szülők és a pedagógusok együttműködésére szolgáló fórumok, lehetőségek közül az egyik legfontosabb a szülői értekezlet. Lényegesnek tartjuk, hogy minél nagyobb létszámban vegyenek részt a szülők, hiszen évente legalább három alkalommal (szeptemberben, decemberben és májusban) osztályszinten van lehetősége a szülőknek az információszerzésre.
Év vége közeledtével a májusi szülői értekezlet legfontosabb témái közé tartozik az osztály tanulmányi munkája, magatartása, neveltségi szintje, a szaktanárok tantárgyi értékelése. Lehetőség van a szülők kérdéseinek, véleményének, javaslatainak összegyűjtésére, valamint a döntéshozatalra a hátralévő osztály- és iskolai programokkal kapcsolatosan. Az osztályfőnökök tájékoztatják a szülőket a versenyeredményekről, a kompetencia- és az év végi mérésekről, az aktuális pályázatokról, a pályázati együttműködésekről. És ami a legfontosabb: öt hét múlva zárjuk a tanévet, addig még van lehetőség a javításra, ezért számítunk a szülők együttműködésére a gyerekek ösztönzésével, motiválásával, bátorításával kapcsolatosan.
Május 9-én az alsó tagozatosok részére matematikaverseny szerveződött. Kik koordinálták a megmérettetést, iskolai szintű volt-e, esetleg a megye más településeiről is érkeztek gyerekek?
A matematikaversenyt Janócsiné Luczi Klára munkaközösség-vezető koordinálta, a versenyen intézményünk tanulói vettek részt, más településekről nem érkeztek gyerekek. A szervezők összeállították a feladatlapokat, s reméljük, sok alsós tanuló adott számot kiváló matematikatudásáról. Mi pedig kíváncsian várjuk az eredményeket.
Május 10-én a Madarak és fák napján a gyerekek ismét egy igazán izgalmas és kreatív programkavalkádban vehettek részt. Nyugodtan kijelenthetem, hogy tavaly az egyik legnagyobb sikerrel lebonyolított esemény volt ez a visszajelzések alapján. Idén milyen programokban vehettek részt iskolánk tanulói?
Egyetértek, tavaly valóban remek programot állítottak össze az ötletgazdák, s biztos vagyok abban, hogy az idén is nagy kedvvel vettek részt tanulóink a Madarak és fák napjával együtt szervezett honvédelmi napon.
A legkisebbek az iskolában és közvetlen környékén, a 3-4. évfolyamosok városi helyszíneket is érintve „menetleveles” akadálypályán mérték össze tudásukat, rátermettségüket, a felsős osztályok nyolc állomásos akadályversenyen küzdenek az elsőségért. A felsős állomásokon komoly „harci” feladat, többek között fegyveres váltófutás, akadálypálya, kúszás lőszeresládával, kézigránátdobás, kötélen mászás, kúszófolyosó, madárfészek-feladat és lövészet várta a csapatokat. Mindemellett katonai totót töltöttek ki a tanulók. A feladatok végrehajtását követően Martinkáról katonai teherautó szállította vissza az osztályokat.
Az indulástól és érkezéstől függően az osztályok az osztályfőnökök irányításával vehettek részt kiegészítő programokon. A MH 5. Bocskai István Lövészdandár, a MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság toborzó sátrat állított fel az iskola előtt, fegyverzettechnikai bemutatót tartott, illetve egy BTR harci járművel ismerkedhettek a tanulók. Meghívtuk a Madártani Egyesület munkatársait, akik a díszudvaron tartottak bemutatót. A Föld napjához kapcsolódóan rajzversenyen és faültetésen vehettek részt a gyerekek.
Madarak és fák napja
Május 12: Rohamosan közeleg az Alapműveleti matekverseny országos döntője. Hol rendezik idén, hányan képviselik iskolánkat a legmagasabb szinten?
Nagyon büszkék vagyunk Gál Attilára, aki megnyerte a verseny területi fordulóját, 5. lett a megyei versenyen. Mivel az első és ötödik helyezett között csupán 1 pont különbség volt), nagy reményekkel várjuk az országos döntőt, melyet Marcaliban rendeznek, s ahová Attilát Bacskainé Czap Ildikó felkészítő pedagógus kíséri el. Minkettőjüknek gratulálunk az eddigi teljesítményért, és szorítunk a minél jobb eredményért.
A következő héten a művészeti tagozat koordinálásával projekthét indul. Mit kell tudni erről egészen pontosan, miféle programok színesítik mindennapjainkat május 14 és 18 között?
A művészeti iskola első alkalommal szervez projekthetet. Minden napra jut egy-egy érdekes program, melyet a három művészeti ág tanszakai szerveznek. Zsófi néni zeneládája címmel dalt tanulhatnak, Kati nénivel népmeséket mondhatnak, Ica nénivel népi motívumokat festhetnek, Reni és bandája közreműködésével pedig táncházban rophatják az érdeklődők. A témahét során reggeli zenei fejtörők, dalösszerakó verseny és néphagyományok kvíz keretében mérhetik össze tudásukat. Szeretnénk, ha minél több diákunk venne részt ebben a kezdeményezésben, hiszen minden projekt egy-egy ismeretszerzési és alkotó folyamat.
Ha május, akkor kompetenciamérés: 16-a és 23-a az idegen nyelvi, illetve a magyar, matematika mérés időpontjai. Miért fontos jelentőségű ez a mérés, milyen következtetéseket lehet levonni az eredményeiből, miért vegyék a gyerekek nagyon komolyan?
A nyelvi szövegértési képesség mérése során a NAT által előírt szinteket nézik meg, s ebből kiderül, hogy képes-e egyszerű kapcsolatteremtésre a gyerek, illetve miként tud egyszerű helyzetekben információkat cserélni. Magyarból főleg a szövegértési képességet, matematikából pedig az eszköztudást mérik, tehát nem elsősorban a tantárgyi tudásra kíváncsiak, hanem arra, hogy a gyerekek a megszerzett tudásukat képesek-e a mindennapi életben, gyakorlati problémamegoldások során alkalmazni, s további ismeretszerzésre felhasználni.
Az évenkénti országos kompetenciamérések hasznosságáról eltérő a szakmabeliek véleménye, ennek ellenére továbbra is az egyik legfontosabb mércéje az oktatási-nevelési intézmények teljesítményének, a minőségjavulás alapjának tekintik, és kiindulópontja a fejlesztési programoknak. Az eredmények az iskolákat elemzésre és fejlesztésre ösztönzik, ezért sem szabad a diákoknak félvállról vennie, hiszen a nemtörődömség vagy a „csakazértsemcsinálommeg” következményeként nem fogunk valós képet kapni a tanuló képességszintjéről, az iskolai munka hatékonyságáról, eredményességéről.
Ebben a tanévben a DÖK nap kicsit korábban, már május 25-én megrendezésre kerül. Milyen programdömpinggel pingálja színesre tanulóink ezen napját a két DÖK segítő pedagógus?
A diákönkormányzati nap programja még képlékeny, néhány napon belül válik véglegessé. Ami biztos: ebben a tanévben sem szakad meg egy sokéves, nemes hagyomány, melynek során a pedagógusok Debrecenből Hajdúsámsonba gyalogolnak, majd rövid műsorral köszöntik az őket fogadókat. Délelőtt a fordított napok mintájára a diákvezetők átveszik igazgató úrtól az iskola kulcsát, majd fordított órákat tartanak a vállalkozó kedvű tanárjelöltek. Délután tanár-diák meccsen drukkolhatnak és izgulhatnak a szurkolók.
Tanári gyaloglók a cél előtt
Május 29: a tanév végi iskolagyűlés időpontja. Mely versenyeredmények lesznek kihirdetve az alsó, illetve a felső tagozat részéről?
A második félévben dicséretre méltó helyezések születtek országos, megyei, területi és iskolai versenyeken. Eredményesen szerepeltek diákjaink a szövegértési, a Nyelvelő anyanyelvi, a nyelvész, az alapműveleti matematika-, a Méh-Ész Beebot, a Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi, az angol nyelvi versenyen. Szép sikert ért el iskolánk csapata a szolnoki Ejtőernyős Honvédelmi Öttusán, valamint dobogós helyezettek lettek tanulóink a budapesti BPG Olimpián több atlétikaszámban. Büszkék vagyunk eredményeikre!
Szintén ezen a napon családi nap szerveződik alsó tagozatosainknak. Mik a legfontosabb előzetes információk a programmal kapcsolatban?
Ebben a tanévben a DMJV Család- és Gyermekjóléti Központja egy pályázat keretében segítő tevékenységet valósít meg intézményünkben. Együttműködésünk során a Központ munkatársai több programot szerveznek iskolánkban, ezek közül egyik legkomplexebb a családi nap. Május 29-én 14:00 órától több helyszínen várjuk a gyerekeket szüleikkel egy vidám, eseménydús délutánra. Csillámtetováláson, arcfestésen, kártyavárépítésen, ügyességi versenyen, kézműves foglalkozáson vehetnek részt az érdeklődők, a szülőket felnőtt masszázs és kvízjáték várja. Mindenkinek jó szívvel ajánljuk a programokat, a megjelenőkre kellemes, közösségben eltöltött délután vár.
Tisztelt Igazgatóhelyettes Úr!
Ismételten köszönöm az alapos tájékoztatást, sok sikert a programkavalkád megvalósításához, és kitartást a tanév végéhez közeledve.