Dr. Szabóné Kozma Zsuzsanna tanárnő ebben a tanévben is elindította két népszerű versenysorozatát: az egyik a Mindennapi értékeink címet viseli, a másik pedig egy több fordulóból álló szövegértési verseny. Mit takar az elsőként említett versenysorozat, s mi lehet hosszú távon a hozadéka a tanulók számára? Miért fontos ebben a digitális világban egyre inkább a szövegértés folyamatos fejlesztése?
A Mindennapi értékeink címmel indított olvasópályázatot az előző tanévben hirdette meg először az ötletgazda, Szabóné Kozma Zsuzsa tanárnő. Idén a Csodás családok témakörben felső tagozatos diákok nevezhettek a versenyre három fős csapatokkal. Novembertől februárig a megadott témával kapcsolatosan egy előre meg nem határozott olvasmányt olvasnak el a csapattagok, kitöltenek egy művelődéstörténeti online feladatlapot, majd az elolvasott művet ismertető bemutatót, illetve lapbookot kell készíteni. Ez egy nagyszerű kezdeményezés, mely az olvasóvá nevelést, az olvasás népszerűsítését segíti. Bízunk abban, hogy a gyerekek ennek a programnak is köszönhetően kedvet kapnak az olvasáshoz, és szabadidejükben egyre többször vesznek kézbe könyvet, feledkeznek bele valamilyen olvasmányba.
Az olvasási képesség, a szövegértés fejlesztése, a tanulók megfelelő szintre juttatása az egyik legfontosabb didaktikai feladatunk. Jelenleg általános probléma, hogy a gyerekek nem olvasnak, ennek oka (vagy következménye), hogy a figyelmüket, érdeklődésüket a digitális világ ezerféle kínálata köti le, ezért is nagyon lényeges, hogy a fejlesztés során a tanulók sokféle olvasnivalóval, minél több szövegtípussal és feladattípussal találkozzanak. Persze a digitális eszközöket erre a célra is lehet, sőt kell is használnunk.
11.13-án a Nagyváradi Bábszínház társulata látogatott intézményünkbe. Milyen darabot láthattak a kedves érdeklődők, milyen szellemi táplálékot szívhattak magukba?
Az alsó tagozatos tanulók számára szervezett programon a Nagyváradi Bábszínház előadásában Hol volt, hol nem volt címmel interaktív mesejátékon vehettek részt a gyerekek. A közönség számára több népmesét is eljátszottak a szereplők, a visszajelzések alapján élvezetes módon, nagyon színvonalasan, szórakoztató formában, miközben sok-sok tanulságot lehetett levonni kicsiknek, felnőttnek egyaránt. A Nagyváradi Bábszínház sokadik éve jár hozzánk, ilyen remek előadás láttán bízunk a további együttműködésben.
A Nagyváradi Bábszínház műsora
A napokban került megrendezésre a Gyermekek egymásért, a rendőrök a gyermekekért elnevezésű program Debrecenben, melyen iskolánkat egy négy fős csapat képviselte. Mi állt a középpontban ezen a megmérettetésen, milyen eredményt értek el tanulóink?
Az Antonovics Viktor (6. c), Balogh Krisztián (6. c), Horváth Attila (6. d), Harsányi Csaba (6. d) összeállítású csapat nagyon szépen helytállt, több jutalomtárggyal érkeztek haza, de sajnos az első három hely egyikét sem sikerült megcsípni. A csapatversenyt a Hajdú-Bihar Megyei Rendőrfőkapitányság szervezte, melynek az volt a célja, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek egymást segítve tanulják meg a különböző közlekedési, bűn- és balesetmegelőzési ismereteket. A gyerekeket stílusosan rendőrautóval szállították a helyszínre, ahol a programot bűn- és baleset-megelőzési előadásokkal kezdték, majd a tesztlapok megírása következett. Mindezt játékos sorverseny és rendőrségi kutyás bemutatók követték, s a rendezvényt a Hüse vendéglőben elfogyasztott finom ebéd zárta.
November 14-én nem mindennapi vendég érkezett a debreceni Kölcsey Központba egy beszélgetéssorozat keretében: Oláh Gergő, egykori X-Faktor győztes tette tiszteletét a cívisvárosban. A roma fiatalember az értéktudatosságra igyekezett felhívni a figyelmet. Hogyan fogadták tanulóink, milyen tapasztalatokat, tanácsokat raktározhattak el a "puttonyba?"
Az X-faktor harmadik szériájának győztesét a Wáli István Református Cigány Szakkollégium hívta meg Debrecenbe egy pódiumbeszélgetésre. Az iskolából nyolc tanulót vittünk be Horváth Sanyi kollegámmal azzal a céllal, hogy a gyerekek találkozhassanak egy olyan közismert roma személlyel, akinek példamutató a pályafutása. A gyerekeknek bőven volt mit a „puttonyba” rakni, hiszen Oláh Gergő nagyon őszintén beszélt arról a rendkívül tanulságos útról, mondhatni kiútról, amely a szegénységből, a nehéz sorból az országos ismertségig vezetett. Az énekes, aki jelenleg négygyermekes családapa, sok-sok tanulságos történetet osztott meg családjáról, gyermekkoráról, a kirekesztés fájdalmairól, hitéről, az X-faktorról, illetve a tehetségkutató versenyek és a média veszélyeiről. A beszélgetés talán egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy lehet nagyokat álmodni, lehetetlennek vélt terveket szőni, mert elérhetőek a megálmodott célok.
Remélem, előbb-utóbb sikerül Gergőt meghívni intézményünkbe, hogy tanulóink személyesen meggyőződhessenek közvetlenségéről, s jó példát láthassanak a zenei pályafutásban és családi életben egyaránt sikeres sorsra, a kitartás és a hit erejére.
Ugyanezen a napon aulánk adott teret a Vitéz Bakó István Ejtőernyős Járőrversenynek. Mit szükséges tudni az esemény rangjáról, milyen ismereteket szerezhettek a résztvevő diákok?
A járőrversenyt második alkalommal szervezte meg Jakubecz Sándor igazgatóhelyettes úr a hajdúsámsoni önkormányzat, az ejtőernyősök szövetsége, a Bocskai Dandár és a Bornemissza Felderítő Ezred együttműködésével. A versenyre szép számmal jelentkeztek, öt intézmény kilenc csapattal képviseltette magát. A versenyzőknek egy akadálypályát kellett teljesíteniük, a megmérettetésen lövészet és tájfutás is szerepelt. Nagyon hasznosnak tartjuk ezt a komoly honvédelmi ismereteket, katonai tudást igénylő versenyt, hiszen a fiatalok a hajdúsámsoni születésű Bakó István, második világháborús ejtőernyős példáját követve tehettek tanúbizonyságot kitartásról, bajtársiasságról, küzdőképességről.
A rendezők három korcsoportban hirdettek helyezéseket, a II. korcsoportban csapatunknak sikerült megszereznie az első helyezést, így egy évig nálunk lehet az egyik vándorkupa. Mindhárom győztes csapat lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen Szolnokon az ejtőernyős öttusaversenyen. Szívből gratulálunk a résztvevőknek!
Járőrverseny az aulában
November közepén került megrendezésre immáron sokadik alkalommal a hagyományosnak tekinthető alapítványi bál iskolánkban. Szerencsére idén is sokan tették tiszteletüket a rendezvényen, s mindenki remekül érezte magát. Ezúttal milyen nemes célra fordítja iskolánk a felajánlásokat, illetve milyen kísérő programokkal kedveskedtek a szervezők?
Az Iskolánkért Alapítvány által szervezett bálokat mindig nagy érdeklődés övezi, mindez köszönhető a remek szervezésnek, a finom ételeknek, a nagyszerű programelemeknek. Idén több mint kétszázan kapcsolódhattak ki az aulában, élvezhették az alsós gyerekek nyitótáncát, a művészeti iskola tanárainak és tanítványaiknak műsorát, valamint Csézy előadását. A vendégek szórakoztatásáról a Mixolid Trió és a Bálint Band gondoskodott.
A bál bevételét az alapítvány az iskola területén egy zöldövezeti játszótér kialakítására kívánja fordítani. Köszönet illeti a szervezőket, segítőket, a műsorban résztvevőket a nagyon sikeres lebonyolításért, valamint a vendégeket, felajánlókat, mert támogatásukkal hozzájárultak terveink mielőbbi megvalósításához.
Alapítványi bál
Iskolánk néhány növendéke 20-án népdaléneklési versenyen vett részt Magyon. Mire taníthatja a gyerekeket ma a jó, minőségi zene, vagy egy-egy népdal, milyen szerepet tölthet be az életükben?
A magyi népdaléneklési versenyen a nem művészeti iskolába járók mérettetnek meg, ezért iskolánk tanulói nem versenyeztek, hanem vendégfellépőként szerepeltek sokadik alkalommal és nagy sikerrel.
A zene szerepével kapcsolatosan hadd idézzem művészeti iskolánk zeneművészeti tanszakának mottóját: „Zene nélkül lehet élni, de nem érdemes.” Az idézet is mutatja, mennyire formálhatja életünket a zene, hiszen változó módon hat a lelkünkre, vagyis befolyásolhatja az érzelmeinket, hangulatunkat, sőt értelmünket, akaratunkat is. Ezért sem mindegy, hogy milyen üzenettel bír, milyen minőséget, milyen értékeket képvisel, amit hallgatunk. Nagyon leegyszerűsítve kérdésedre a választ: Az a jó zene, amely jó hatással van ránk. Az viszont már egy másik kérdés, hogy mi nevezhető jónak…
November 25-26 az iskolai versmondó verseny időpontja. Hányadik évfolyamos gyerekek méretik meg magukat ezúttal, van-e valamiféle kritérium a jelentkezést, a versek témáját illetően?
Információim szerint nagyon sokan jelentkeztek az iskolai versmondóra, mely kétnapos program intézményünkben. November 25-én az 1-2. évfolyamos tanulók mérettetnek meg, 26-án a 3-4. évfolyamosok versenyére kerül sor. A versekkel kapcsolatosan nincs különösebb megkötés, arra pedig biztosan ügyelnek a felkészítők, hogy a gyerekek a koruknak megfelelő verset adják elő. Ilyenkor mindig nagy az izgalom a versmondók részéről, a pedagógusok meg örömmel látják, hogy a sok-sok gyakorlás miként érik valódi előadássá, illetve milyen fejlődési utat járt be tanítványuk az évek során. Eközben a hallgatóság szebbnél szebb versekkel gazdagszik.
A hónap végén rendhagyó irodalomóra is lesz iskolánkban. Igazán színes, tartalmas lesz ez a hónap is, nem fognak unatkozni tanulóink. Ki, milyen témában és hanyadikosoknak tartja ezt az órát?
A rendhagyó irodalomórákat az alsós pedagógusok nem sokkal a versmondó verseny után szervezik. A program első részében az évfolyamok meghallgatják a versmondó versenyen helyezést elért diákokat, ezt követően az 1-2. évfolyamosoknak Tóth István tanár úr megzenésített verseket ad elő, a 3-4. osztályos tanulóknak Dandé Melinda, iskolánk egykori tanulója, jelenleg kommunikációs referens, a Sámsoni Hírlap főszerkesztője énekel. Délután a nagyobbak kerekasztal-beszélgetésen vesznek részt, ahol Melindát faggathatják az éneklésről, munkáról, mindennapokról.
Igazgatóhelyettes Úr! Köszönöm a tájékoztatást, sok erőt és minden jót kívánok a tanév további feladatainak megvalósításához!