Október 8-a minden évben Madármegfigyelő világnap. ÖKO-osztályaink hogyan készültek közelebbi kapcsolatba lépni ezekkel a hasznos, kedves élőlényekkel?
A madármegfigyelési világnapon világszerte sokezer madár- és természetkedvelő vesz részt október első hétvégéjén kirándulásokon, madarásztúrákon, ahol megfigyeléseket végeznek, és a megfigyelési adatokat (madarakról, helyszínekről) beküldik a koordináló központba. Intézményünk évek óta kapcsolódik a programhoz oly módon, hogy a gyerekek a saját kertjükben figyelik meg a madarakat, és – már készülődve a téli időszakra – madáretetőket helyeznek el. Számszerűsítik, megnevezik, lerajzolják vagy lefotózzák a látott madarakat, az adatokat összesítik, majd bemutatókat készítenek, illetve kiállítást szerveznek az összegyűjtött anyagokból. A program megvalósítása a játékos tanulás során nemcsak általában a természet szeretetére, a bennünket körülvevő környezet megóvására neveli a gyerekeket, hanem alkalmat ad a madarakról szóló ismereteik bővítésére is.
Idén 169 éve, hogy Aradon kivégezték az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc vezető tábornokait, nemzeti hőseinket. Az ő tettük jelentőségét hogyan lehetne lefordítani a mai kor gyerekei számára?
A hazaszeretet, a nemzethez tartozás tudata, a hősiesség, a közösségért való önfeláldozás egyre nehezebben értelmezhető fogalmak a megállíthatatlannak tűnő globalizációs folyamatban. Napjainkban az egyén és a közösség viszonyrendszerében fokozottan előtérbe kerül az individuum, az egyéni érdekek mindenáron történő keresztülvitele. Nem könnyű feladat a gyerekekkel megértetni azoknak a történelmi szerepét, akik egy adott korszakban hősies cselekedeteikkel példaképekké váltak, hiszen a fogalom is átértelmeződött, a celebkultúra és a világháló új mintákat ad, értékeink megkérdőjeleződnek. Egyszóval nincs könnyű helyzetben a pedagógus, amikor az aradi 13, a független felelős kormány vagy a szabadságharcban áldozatot hozók tetteinek jelentőségét próbálja felidézni, átörökíteni. Nagyszerű lehetőség, ha az eredeti helyszíneken (például a Határtalanul program ezt biztosítja) vagy iskolai ünnepségeken igényes műsorokkal idézhetjük fel a múltat. Így megteremthetjük annak lehetőségét, hogy a gyerek a közönség tagjaként átélje a történelmi emlékezés fontosságát, alakítsa identitását, változzon az érzelmi viszonya a közösség, a nemzet sorsfordító eseményeihez, megértse, miként határozzák meg a múltban történtek a jelen eseményeit.
Az aradi hősök
A Kódolás hete rendezvénysorozat évek óta színesíti programjaival tanulóink életét. Ezúttal milyen lehetőségek várják a benne részt vevő gyerekeket?
Intézményünk 2016-ban kapcsolódott be először az Európai Kódolás Hete programjába, majd a 2017-ben az IVSZ által meghirdetett országos pályázaton iskolánk elnyerte „A legszínesebb iskola” kitüntető címet a változatos programkínálatért. Az informatika munkaközösség Zachar Zoltánné vezetésével gondoskodott arról, hogy az idén se legyen másként, ugyanis még színesebb programok, izgalmasabb versenyek várják a gyerekeket a Code Week megvalósítása során.
A két hét alatt kódfejtő csapatversenyen mérhetik össze tudásukat, „Titkok világa” címmel 100 kódolással kapcsolatos feladattal kell megküzdeniük. Flashmob készül, kódokkal lezárt teremből kell kiszabadulniuk, valamint 3D nyomtatással, robotológiával, oktatójátékokkal, titkosírással írt rejtvényekkel foglalkozhatnak, programozást tanulhatnak tanítási órákon. Nyílt szakköri foglalkozáson a robotika szakkörösök bemutatják a megépített robotokat és a programozás néhány egyszerű fogását. Előkerülnek a BeeBot robotméhecskék, a gyerekek megismerkedhetnek a GEOMATECH programmal. Az Image Logo programnyelv segítségével oldhatnak meg feladatokat, a felsősök a Scratch online programkörnyezetben dolgozhatnak fel és jeleníthetnek meg egy adott mesét.
Látva a programkínálatot jómagam már most odaítélnék egy „Legeslegszínesebb iskola” címet – ha lenne ilyen…
A Kódolás hete: plakát
Az őszi papírhulladék-gyűjtésre ezúttal október 9-10-én került sor. Hány óráig lehet gyűjteni a papírt, mire fordítja a DÖK ezúttal a bevételt?
Október 9-én 8 órától 14 óráig, 10-én 8 órától 15 óráig gyűjtjük a papírhulladékot. Mindenkit ösztönzünk a gyűjtésre, mert a bevételt szabadidős programok anyagszükségletének megvásárlására, külső és belső versenyeken eredményesen szereplő gyerekek jutalmazására, jutalomkirándulások szervezésére fordítjuk. Ebben az évben egy beteg tanulónk támogatására is szeretnénk felajánlani egy jelentős összeget.
"Mindennapi értékeink" címmel Dr. Szabóné Kozma Zsuzsa tanárnő az olvasás népszerűsítését elősegítendő versenyt szervez. Mik a feltételei a versenyen való részvételnek, miért lenne fontos az olvasás minél szélesebb körben történő elterjesztése?
Egyrészt a tanév fontos célkitűzései között szerepel a tanulmányi eredmények javítása, s ezzel összefüggésben a diákok olvasási képességének, készségének és szókincsének fejlesztése, másrészt az olvasás népszerűsítésével, az olvasási kedv felkeltésével igyekszünk szembe menni azzal az elszomorító ténnyel, mely szerint napjainkban egyre nő azoknak a száma, akik ritkán vagy egyáltalán nem olvasnak. Ez pedig egyik alapja a funkcionális analfabétizmus kialakulásának, akadályozója az információszerzésnek, nem beszélve az élményszerzésről. Az pedig egyértelmű, hogy az olvasóvá nevelést minél korábban kell elkezdeni.
Mindezeket figyelembe véve Szabóné Kozma Zsuzsa tanárnő online-levelezős olvasó pályázatot hirdetett felső tagozatos diákok számára. Nevezni 3 fős csapatokkal lehet két témakörben. A csapatok jelentkezése a nevezési lap elküldésével, a nevezési díj befizetésével (1000 Ft/csapat) történik. A verseny során a megadott témához illő, előre meg nem határozott, három olvasmányt kell elolvasni, s a témához kapcsolódó művelődéstörténeti online feladatlapot kell kitölteni. A feladatok közé tartozik az elolvasott műveket ismertető és ezeket a megadott témához kapcsolódó bemutató készítése és beküldése, valamint egy lapbook készítése. Az eredményhirdetésre 2018 januárjában kerül sor.
A debreceni Méliusz Juhász Péter könyvtár idén is megrendezi az immár hagyományosnak mondható népmesemondó versenyét. Iskolánk diákjai remélhetőleg szép sikereket fognak elérni. Miért van fontos jelentősége a népmese, a népi hagyományok ápolásának, fenntartásának? Milyen többletet adhat ez a gyerekeknek?
Az előzőekben az olvasás népszerűsítéséről volt szó, s most ebből a szempontból válaszolnék a kérdésre. Az olvasóvá nevelésben a mesélésnek nagyon fontos a szerepe, hiszen akiknek kisgyermekkorukban sokat meséltek otthon, az óvodában és az iskolában, azok kimutathatóan többet olvasnak, és remélhetőleg a gyermekeiknek is mondanak vagy olvasnak majd mesét. A népi hagyományok ismerete, őrzése pedig a tovább örökítés fontos része, közösséget összetartó erő, identitást meghatározó elem.
Egyébként a népmesemondó verseny már lezajlott, s büszkén mondhatom, hogy a 10 iskolából jelentkező 17 gyermek nemes versengésében Szilágyi Máté 4. c osztályos tanulónk első helyezést ért el, Gál Attila 5. b osztályos diákunk pedig különdíjas lett. Szívből gratulálunk ifjú mesemondóinknak és felkészítő pedagógusaiknak!
1956. október 23. felemelő dátum nemzetünk történelmében. Hogyan, mikor, milyen formában kerül sor idén az iskolai megemlékezésre? Ki fogja össze az emlékműsor megszervezését?
Lassan hagyománnyá válik, hogy a nemzeti ünnepünk tiszteletére előadott színvonalas műsor nemcsak az iskolai, hanem a városi megemlékezés része is. Október 19-én délelőtt az iskola diákjainak, délután a város lakosainak mutatják be az aulában a 7. c osztályosok az ünnepi műsort, melyet Tóthné Szathmáry Irén tanító néni állított össze, s a szervezésben segítségére lesznek Egriné Nagy Éva és Kincsesné Kirtyán Mária tanárnők, a technikáról pedig Vincze Tamás gondoskodik.
Dicsőség a hősöknek
Hagyományos "erőpróba" minden évben diákjainknak a Bolyai matematika megyei csapatverseny. Ezúttal mikor kerül megrendezésre, kb. hány tanuló képviseli iskolánkat?
A Bolyai matematikaversenyt október 12-én rendezték a Debreceni Egyetem Gyakorló Általános iskolájában. Két 5. osztályos, egy-egy 6. és 8. osztályos csapattal neveztünk, ezáltal tizenhat gyereknek szurkolhatunk, hogy minél jobb eredményt érjenek el.
Számos sportprogram is várja ezen hónapban az érdeklődő gyerekeket. Kistérségi kerékpáros verseny, Nyírerdő futóverseny, kezdődnek a Futsal diákolimpia területi selejtezői, de ejtőernyős honvédelmi járőrverseny is lesz, mely Vitéz Bakó Istvánról kapta a nevét. Mikor kerülnek ezek megrendezésre, mit adhat a sport, s az ezeken való részvétel a jelenlévő gyerekeknek?
A sport és a mozgás szerepe egyre inkább felértékelődik, hiszen a gyerekek és a felnőttek romló fizikális, egészségügyi állapota szemléletbeli változtatásért kiált. A sportolás pozitív és preventív hatásai vitathatatlanok, ezért örülünk annak, ha minél több tanulónk sportol. Tanulóink számos versenyen vesznek részt, nagyon tehetségesek különböző sportágakban, és elismerésre méltó eredményeket érnek el. Jelenleg több sportprogram lebonyolításáról nincs információnk, sajnos többször előfordult, hogy maradtak el versenyek. A Futsal diákolimpia biztos pont, október végén szervezik a körzeti fordulót, továbbjutás esetén a megyei megmérettetés következik.
Az ejtőernyős honvédelmi járőrverseny iskolánk új kezdeményezése azzal a céllal, hogy az általános iskolások és gimnáziumi tanulók részére honvédelmi ismereteket adjanak át, felkeltsék az érdeklődést a katonai pálya és az önkéntes tartalékos toborzás iránt, valamint feltérképezzék az ejtőernyős utánpótlást. A versenyt október 17-én szervezik az Ejtőernyősök Szolnoki Szervezete, a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, valamint Hajdúsámson Város Önkormányzata közreműködésével. A versenyszámok a következők lesznek: Slackline, lövészet, kézigránát célbadobás, tájékozódási futás, akadálypálya, katonai ejtőernyőzés története és ejtőernyős anyagismeret.
Mit kell tudnia az érdeklődő szülőknek, gyerekeknek az őszi szünetről? Mikor kezdődik, meddig élvezhetik a gyerekek, dolgozók a szabadságot?
Az őszi szünet 2018. október 29-től október 31-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap október 26-a, a szünet utáni első tanítási nap november 5-e. A szünidőre tartalmas, pihentető időtöltést kívánunk!