Szívügy-vezető

2017. június 25. Szívügy-vezető

Már egy éve a fedélzeten.
A kapitány és hűséges matrózai ennyi ideje hagyták el a kikötőt és haladnak együtt a közös célok, a megvalósítandó feladatok szigete felé. Azon természeti képződmény irányába, mely igazán távolinak tűnik. Szürke ködbe veszősnek.
Talán igazán soha el nem érősnek.

Aki valaha az oktatásban dolgozott, dolgozik, csak az tudhatja: talán a végtelenben létezik. Valahol az Óperenciás-tengeren túl. Sokszor érezzük, hogy néhány karcsapás múlva célt érünk, ám ekkor gyakran hátravetnek bennünket a hullámok.
Bermuda-háromszög- effektus. Nincs tökéletes katarzis. Hiába a minőségi formatervezés, bizony gyakran leesünk a fedélzetről, és csak úszunk és úszunk egyfolytában.

Árral szemben. Magasra csapó, felhőket korbácsoló hullámok közepette. Távol a mentőcsónakoktól.

Magunkra hagyatva. Sokszor érezve úgy, hogy közel a vég.

Ennek ellenére sosem hátrálunk.  Nem tehetjük. A vérünkben, a génjeinkben van az állandó küzdelem. Hogy jobb legyen a jelen és a jövő generációjának egyaránt.
A hajdúsámsoni óceánjáró fedélzetén is állandó a készültség. Ahogyan a korábbi évek első emberétől megszoktuk, a mostani kapitány fejében is katonásan sorjáznak a gondolatok. A megvalósítandó feladatok.
Amelyekből akad szép számmal. Szakajtónyi. Ötletek, gondolatmorzsák állnak készenlétben és vigyázzban, a gyerekek, a munkatársai és a hátországot biztosító szülők érdekében. Állandóan új célok mozgatják, folyamatos megújulásra törekszik. Nincs, nem lehet középszer.

Hajóján töretlenül szeli a habokat, a taton állva határozottan mutatja az irányt. Arcát szelíden simogatják a magasra szökő nap sugarai, néha azonban szembe kell néznie a magasra csapó hullámokkal is. Ez azonban nem tántoríthatja el az útiránytól. Nem hőkölhet vissza. Lehet hurrikán, kavaroghat tornádó, kőkeményen kell tartania a kormánykereket. Ő a vezér, nem mutathat gyengeséget. Higgadt, kiegyensúlyozott habitusával a legnehezebb helyzetekben is igyekszik megnyugtatni a fedélzeten tartózkodókat. Mindenkinek célirányos feladatot ad: az elsőtiszttől a kazánfűtőig. Mindig csapatban gondolkodik, legénysége pedig vakon követi utasításait. Kalóztámadás esetén utolsó csepp vérükig tartanák a sort, emberei áthatolhatatlan falat képeznének a hajón lévők védelme érdekében.

Megbíznak benne. Partnerként kezel mindenkit a kormányostól a hajósinasig. Tudja, hogy minden apró mozaikkockának nagyon precízen a helyén kell lennie. Csak így érhető el a közös cél: a gyerekek, a munkatársak, a közvetlen környezet boldogsága, eredményessége.
Amit tesz, szívből teszi. Építő jellegű karakter. Tudja, hogy kerülhet homokszem a gépezetbe, hínár a fogaskerekek közé, de nem esik kétségbe: a legnagyobb bajban is a megoldásokat keresi.
Előfordul, hogy jéghegyek szegélyezik az útját. Dacolva a veszéllyel ekkor sem fúj visszavonulót, sikeresen navigálja tengeri járművét a az akadályok tengerében.
Csak előre, mindig egyenesen előre. Nincs ínyére a széthúzás, minden körülmények között egy hajóban evez a munkatársaival.

Akárcsak a jó pásztor. Terelgeti, tanítja és formálja a nyájat, ha sötét viharfelhők gyülekeznek, akkor sem hagyja őket szétszéledni.
Az iskolában szintúgy, mint a gyülekezetben.
S bár óceánjárója fedélzetén élhet még át nehéz pillanatokat a legénység, addig fog menni, míg hajója orrával át nem szakítja a távolban lévő ködfalat.
Amíg ki nem köt a szigeten, amelyen minden gyereket, szülőt és pedagógust fülig érő szájjal mosolyogni lát. Ez az erő hajtja hajójának a motorját.
Ez a kerozin mozgatja rendületlenül a hatalmas monstrumot.

Előre mindig csak előre.
Remek igazgató, pazar lelkipásztor.
Mindkét fronton ott a topon.
Szívügy-vezető. A legjobbik fajtából.

Kedves Olvasóink! Vendégszobánk ezen interjúval szeptemberig bezárja kapuit. Kérem fogadják szeretettel addig is a Bujdosó Tibor igazgató úrral készített évértékelő beszélgetésemet! Remélem ennek köszönhetően sikerül bepillantást nyerniük az iskolánkban zajló magas színvonalú munkába. Fogadják szeretettel!


A múlt heti ballagással véget ért a tanév, hogyan összegezné igazgató úr a 2016-17-es tanévet?
Egy nagyon mozgalmas, de egyúttal eredményes időszakon vagyunk túl. Sok új dolgot próbáltunk bevezetni, nagyon sok munkát végeztünk el, de köszönhetően a kollégáknak, munkatársaimnak, egy tartalmas és számos új változást hozó tanítási évet tudhatunk a hátunk mögött.


Ballagási beszéd 2017

A tanév kezdetén mik voltak a legfőbb elvárásai a tanulók és a dolgozók irányába? Mi valósult meg mindezekből?

A legnagyobb elvárás részemről az volt, hogy a gyerekek és a kollégák egyaránt megértsék, hogy itt olyan munka folyik, ami a partnerségen kell, hogy alapuljon. A pedagógusok olyan munkát végezzenek, ami kifejezetten a gyerekek érdekeit szolgálja. Szerettem volna, hogy tanáraink is ezt a szemléletet tegyék magukévá. A gyerekek életét, sorsát nagymértékben meghatározza, hogy milyen instrukciókat kapnak általános iskolában. A diákok felé pedig a legfőbb elvárás, hogy felismerjék azt a magas színvonalú munkát, amit értük végzünk, s legyenek partnerek ebben, elfogadják azokat a törekvéseket, amik feléjük irányulnak. Úgy érzem, sokat előreléptünk ezen a területen, a tanárokon egyre inkább látom, hogy mindig magasabb és magasabb színvonalon akarnak dolgozni, s a nebulók is egyre inkább érzik, hogy értük tevékenykedünk.


Nagyobb fába vágta a fejszéjét a tervezettnél? Mennyire gyarapodtak az év folyamán az ősz hajszálak?
Biztosan gyarapodtak. Éreztem már az elejétől a kihívást, a felelősséget, azt hogy milyen nagy súlya van ennek a munkának. Ugyanakkor az adott a kezdéshez erőt, hogy olyan kollégák vesznek körül a helyettesektől a pedagógusokig, akik annyi segítséget tudnak nyújtani, hogy sikeresen megálljak ebben a feladatkörben. Nagy segítséget kaptam tőlük,  ez ad erőt. Természetesen nehéz és felelősségteljes küldetésnek érzem a munkámat, de hatalmas örömmel tölt el ez a támogatás.

Mi minden változott intézményünkben Bujdosó Tibor igazgatósága alatt? Mik azok a dolgok, amire azt mondaná, hogy igen, ezek már az én igazgatóságom „termékei?”
Nagyon fontosnak tartottam az elejétől a szervezettséget, hogy szervezett intézmény legyünk. Azt, hogy legyenek remekül letisztázva a feladatok, tennivalók, hogy ütemszerűek, jól szervezettek legyenek, illetve áttekinthetőek a tevékenységeink. A másik dolog az újszerűség: próbáltam egyre több új dolgot behozni, illetve a nyitottság. A kollégák legyenek nyitottak az újra, képesek legyenek bizonyos helyzetekben megújulni. Ezekben mindenképpen előreléptünk.

A suliblog első interjújának felvétele közben


Iskolánk épülete folyamatos fejlődésen megy át. Milyen fejlesztések történtek idén, s várható-e még újítás a közeljövőben?
Örülök, hogy folyamatosan új dolgokat fedezhetünk föl az intézményben. Ebben a tanévben valósult meg az alsós folyosók dekorálása, hisz egy barátságos, modern iskolát szeretnénk létrehozni, ahol jól érzi magát felnőtt és diák egyaránt. Két tanteremben teljes bútorcserére került sor, elkészült az alsós tanári mosdó, és folyamatosak az apró karbantartási munkálatok, szépítgetések. A nyár sem lesz tétlen, a tetőt javítjuk, burkolatcsere lesz, tovább szépül az alsós rész, s a felsősön is dekorációk lesznek kihelyezve. Elkezdődik több tanterem felújítása, várhatók ajtócserék, kialakítunk egy játékszobát, s törekszünk informatikai fejlesztések megvalósítására is.

Ebben a tanévben is programok tömkelegét sikerült megvalósítanunk. Melyek voltak az ön számára a legemlékezetesebbek?
Nehéz választanom, kiemelnék minden iskolai ünnepséget, hiszen mindig fölemelő élményt nyújtanak. Előtérbe helyezném a Szöőr Antal- emlékünnepséget, amelyről a mai napig rengeteg pozitív visszajelzést kapunk. Nagyon szép volt a karácsonyi ünnepségünk is. a hagyományos programok is remekül sikerültek, de szeretném még kiemelni a Madarak és fák napját, ami nagy elismerést keltett a gyerekek körében, nem gondoltam volna, hogy ennyire fognak lelkesedni. A repertoár idén is széles volt, örömteli az úszásoktatás megvalósulása is, ami szintén sikertörténetnek nevezhető.


Kedves munkatársak körében


Változtak-e a személyiségjegyei az igazgatói munkának köszönhetően?
Remélem, csak pozitív irányba. Célkitűzésem volt, hogy ez a feladat ne változtasson meg, szerettem volna, hogy az emberek ugyanúgy viszonyuljanak hozzám, amilyennek és ahogyan megismertek. Megmaradjak olyannak, amilyen voltam. Picit a felelősség miatt előfordulhatnak apróbb változások, de ez természetes. Nem szeretném, ha emiatt máshogy viszonyulnának hozzám.

Mire a legbüszkébb vezetőként és emberként az elmúlt egy esztendőből?
Arra, hogy nagyszerű kollégákkal tudok együttműködni, hogy elfogadnak vezetőként, s támogatják a munkámat. Büszkén mondhatom el, hogy nagyon őszinte együttműködés van a kollégáimmal, nagyon szép eredményeket érünk el, ez mindenképpen egy folyamat eredménye. Büszke vagyok azon diákjainkra is, akik szép eredményeket értek el bármilyen területen, s azokra, akik ugyan már nem ide járnak, de mi raktuk le az alapokat nekik ahhoz, hogy hogy most kiteljesedhetnek az életben.

Jövőre hatosztályos gimnázium indul településünkön. Mit jelenthet ez a település életében, illetve lehet-e már bármilyen konkrétumot tudni a gimnáziumi képzés beindulásáról?
A hatosztályos gimnázium beindulását jelentős lépésnek gondolom. Régi szülői igény fogalmazódott meg ezáltal, s szeptembertől valóban beindítjuk ezt az oktatási formát. Minden városnak emeli a rangját ez a kezdeményezés, ha van egy középfokú intézménye, s nagyon örülök, hogy ennek az alapjait most letesszük, biztos vagyok benne, hogy nagy hatással lesz a város életére. Fontosnak tartom kiemelni a gimnázium szerepét is, ha nem lenne helyben, néhány gyereket lehet, hogy nehéz lenne a középfokú oktatásba bevonni. Fel fogja pezsdíteni a város életét. Idén csak hajdúsámsoni gyerekek jelentkezhettek, viszont jövőre lehetősége lesz bekerülni „ külsős” fiataloknak is. 2019 szeptemberében el fog indulni az új épületben a gimnáziumi képzés, lezárultak a tervezési folyamatok, jelenleg engedélyeztetési folyamatok zajlanak, s már nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy elkezdődjön az építkezés.


Mennyire sikerült saját képére formálni az intézményt, hogyan változott a gyerekek fegyelmezettsége az elmúlt hónapokban?
Azt látom, hogy elmozdultunk, mindenképpen változtatni szerettünk volna a fegyelmezettségi szinten. Elindult egy folyamat, ami természetesen nem megy egyik napról a másikra, de mindenképp előrébb vagyunk, mint voltunk. Kezdik a tanulók megérteni, hogy mi az a keret, amit be kell tartani az eredményes munkához. Az előrelépés érzékelhető, az apró részecskék hamarosan masszív egésszé fognak összeállni. Folyamatosan keressük a lehetőségeket, szeptembertől is jelentős újításokat ígérhetek a még pozitívabb változások érdekében.



Közös gondolkodás a tanulók érdekében

Van-e olyan dolog a tanévből, amivel kapcsolatban hiányérzete van?

Alapvetően nincs. Amiket munkaterveinkben megfogalmaztunk, azok a feladatok vagy megvalósultak, vagy megteremtettük az alapjait, amiknek a segítségével a közeljövőben meg fognak valósulni. Mindig vannak dolgok, amiket jobban szeretnénk, de alapvetően nincs csalódottság.

Mennyire alakította át a hétköznapjait az elmúlt egy esztendő feladatköre? A sportra, s számos egyéb kellemes elfoglaltságra mennyi ideje marad?
Eléggé átalakította a mindennapjaimat az új kihívás, főleg az elején. Több olyan feladattal szembesültem, ami nem feltétlenül volt megoldható az iskolai időszakban. Picit felborult az időbeosztásom, hiszen ebben a tanévben tanulmányokat is folytattam. Szerencsére megvan az államvizsgám is. Most már kezdek visszatalálni a sporthoz, illetve azon hobbijaimhoz, melyeket kissé elhanyagoltam a közelmúltban. Szépen lassan visszatér minden a normál kerékvágásba.

Miért jó ma meglátása szerint hajdúsámsoni diáknak és pedagógusnak lenni?
Elsősorban azért, mert nagyszerű intézményben tanulhatnak a település diákjai. Olyanban, mely teljes mértékben megfelel a kor elvárásainak. Olyan tanárok nevelik nálunk a gyerekeket, akik nagyon magas színvonalon végzik tevékenységüket, s rengeteg olyan program színesíti a mindennapjainkat, ami a tanulóknak igen változatos elfoglaltságot nyújt.

Mi adja az igazgatói munka örömét? Talán nem nyúlok mellé azzal, ha azt mondom: nem sokan cserélnének Önnel.
A visszajelzések, amiket a gyerekektől kapunk, hiszen minden erőfeszítésünk az ő érdekükben történik. Illetve az is nagy öröm, ha olyan segítséget sikerül adni a kollégáknak, ami érdemben segíti a munkájukat.

Intézményünkben ebben a tanévben számos régi, szép hagyomány éledt újjá, elég, ha csak a Madarak és fák napját említem. Miért fontos igazgató úr szerint a hagyományok megfelelő tisztelete?
Iskolánk jelmondata: Hagyomány és fejlődés. Azokra az alapokra és értékekre kell építkeznünk, amelyek előttünk már alapok voltak. Egy intézmény jövőjét az teheti sikeressé, ha azokról az alapokról építjük, amelyek hajdan már sikeressé tették az iskolát. Úgy tudunk felelősséggel dolgozni, ha megbecsüljük azokat az erőfeszítéseket, amelyek előttünk az iskolában jellemzőek voltak. A gyerekeket is rendkívül fontos a hagyományok tiszteletére nevelni. Valóban felelevenítettük a Madarak és fák napját, de említhetném a nyugdíjasok tiszteletére rendezett ünnepségünket, vagy a pedagógusok napján megrendezett rendezvényt is, s még sorolhatnám. A jó, hagyományos programok rangot, stabilitást adnak egy intézménynek.



Ahol a nyugdíjasok sosem merülnek feledésbe

A kollégák, igazgatóhelyettesek rengeteget fáradoznak azon, hogy olyan pályázati lehetőségeket kutassanak fel, amelyek a gyerekek mindennapjait, életét jelentősen megkönnyítik, esetleg hatalmas élményekhez juttatják őket kirándulások, táborozások formájában. A Határtalanul pályázat is ezek közé tartozik, de a szünet elején sporttáborozásra is lehetősége lesz az érdeklődőknek. Kifejtené igazgató úr, hogy miben áll ezen remek lehetőségeknek a nagyszerűsége?

A Határtalanul pályázat valóban egy nem mindennapi lehetőség. Nagyon fontos, hogy a tanulók ismerjék meg a határon túli magyarokat, ezáltal erősödjön nemzeti identitásuk. A pályázat keretein belül augusztusban jövőre hetedikes gyerekek Erdély legszebb részeivel ismerkedhetnek, egy öt napos tábor keretében. Találkozhatnak ottani gyerekekkel is, s megismerhetik a legnevezetesebb erdélyi városokat. A sporttáborokat is szeretnénk nyáron valóban megszervezni, a felsősök ezen a héten( jún.26-tól) már ki is próbálhatják. Különféle sportágakat ismerhetnek meg, de az alsósoknak is igen választékos programokat állítottak össze az alsós nevelők. Szerencsére remekül ellátottak vagyunk sporteszközök terén, zavartalanul meg tudunk valósítani egy ilyen tábort. Szeretném még megemlíteni a drogprevenciós pályázatunkat is, ami szintén nagyon sikeres és hasznos volt. Mindezek mellett adtunk be pályázatokat informatikai fejlesztésekre is, igyekszünk minden lehetőséget kiaknázni.

Mennyire volt kimerítő ez a tanév, hogyan piheni ki nyáron a fáradalmait?
Szeretnék pihenni, hogy szeptemberben újult erővel láthassak munkához. Ehhez feltétlenül szükséges a regeneráció. Sokat fogok sportolni, s a családdal is szeretnénk néhány tartalmas napot eltölteni Hévízen. Mindezek mellett elsősorban rövid kirándulásokat tervezek. Talán a Nagyerdőn összefuthatunk a futópályán a nyár folyamán.

Röviden: mik lesznek a 2017/18-as tanév legfőbb kihívásai, feladatai?
Folytatni szeretnénk az idén megkezdett munkát, programokat. Még színvonalasabbá szeretnénk tenni a tevékenységünket. Tervezünk új programokat, olyan szakmai tevékenységeket, amik újszerűek lesznek. Szeretnénk bevezetni a hejőkeresztúri iskolamodellt, többen ennek alapján fogják végezni munkájukat.


Várhatók-e személyi változások a következő tanévben?
Nagy változások nem lesznek, egy angol és egy matematika tanárnőt szeretnénk felvenni.


Mikor lesz az alakuló értekezlet, s hány elsős osztály indul az új tanévben?
Az értekezlet időpontja augusztus 22-e, s terveink szerint öt új osztállyal indul az első évfolyam.


Korábbi évnyitó: elsős gyerekek köszöntése közben

Mit üzenne tanulóinknak és a pedagógusoknak a nyári szünetre?

Azt üzenem, hogy mindenki töltse tartalmasan a nyarat, pihenjen sokat, legyen ez a felfrissülés időszaka mindenki számára.

Igazgató Úr! Köszönöm az értékelést, Önnek is kellemes nyarat, s kívánom, hogy a hajónkat a jövőben is céltudatosan és sikeresen vezesse a közös célok felé!